onsdag 4 september 2019

GRATTIS POPLISTAN 10 år denna vecka

Image result for 10 år jubileum

Vecka 36  år 2009 startade jag min blogg POPLISTAN. Jag har ju älskat popmusik hela
mitt 66-åriga liv och ville nu testa att skapa en blogg för samtida popmusik. Jag ville gärna
att den skulle vara interaktiv. Jag kände att jag ville ha en kommunikation med andra popnördar.
Jag själv är ju uppvuxen med radions Tio i Topp, som startade i tidigt 60-tal.
Mitt koncept, som gäller på samma sätt idag, var att presentera 10 nya poplåtar varannan vecka
och att en jury skulle rösta på dessa och ge dem mellan 1 - 6 poäng. Sedan skulle jag sammanfatta resultatet i en lista och där de bäst placerade skulle gå vidare till en delfinal och sedan en final
i slutet av varje år.
Jag siktade på att få så stor spridning av genrer och även musik från olika länder. Visst blir det
mest anglosaxiskt och svenskt/skandinaviskt, men jag har försökt att bredda ursprungsland så
mycket som möjligt. En fara för en manlig popnörd är att det blir en klar majoritet för manliga artister/band. Personligen har det blivit en bättre bredd de senaste åren med många kvinnliga
artister och ofta band med blandat kvinnligt/manligt. Bara originallåtar har fått vara med och inga livespår har varit tillåtna.
Och så detta med Poplistans interaktivitet. Det har alltså varit viktigt att ha en jury och inte
bara förmedla vad jag tycker om för musik. Detta har varit av yttersta vikt för att driva Poplistans blogg.
Första listan för 10 år sen var det tre av mina nära vänner, som röstade. Efter hand så växte
juryns storlek. Mitt mål var att vi skulle vara max 10 jurymedlemmar och att 6 - 8 röstande
skulle vara ett lämpligt antal. Jurymedlemmar har kommit och gått och jag har "raggat" nya
medlemmar när det behövts, även utanför landet, mest från Norge. Det har varit väldigt kul
och jag känner att jag fått nya vänner, även om jag inte träffat alla personligen.
Jag vill tacka alla som har varit jurymedlemmar genom de tio åren.  Här nedan ser ni den första
listan från början av september  2009:

Tio i Topp Resultat vecka 36

IS
CD
FG
IB
Totalt
1
Skinny love
Bon Iver
5
2
4
6
17
2
Hero
Regina Spektor
1
5
4
5
15
3
Throw me the statue
Ancestors
4
3
4
4
15
3
Never seen
Lightning Dust
4
3
3
5
15
5
When they fight, they fight
The Generationalists
4
2
4
4
14
6
Rey sembra
Los Planetas
5
3
2
4
14
7
Middle class
Hello Saferide
5
3
3
3
14
8
Relator
Pete Yorn & Scarlet Johansson
1
6
3
1
11
9
I love you
Amanda Blank
4
1
2
3
10
10
Flashback
Calvin Harris
1
1
1
2
5
Bon Iver vann, inte helt oväntat. Men Regina Spektor och fem ytterligare låtar låg bara 2 eller 3 poäng efter. En jämn omgång. Claes höll på att sänka Bon Ivers seger medan Ingemar Söderberg hindrade Regina Spektor från att vinna.
Kul att det är lite olika poäng och inte alla röstar samma.

IS = Ingemar Söderberg
CD = Claes Darell
FG = Fredrik Good
IB = Ingemar Berg

1 kommentar:

  1. Vad hård jag var på den tiden. 3 ettor, jag är lite softare nu väl?

    SvaraRadera