söndag 28 februari 2021

Christian Kjellvander vann före Jane Weaver

Två värdiga vinnare, Christian Kjellvander och Jane Weaver. Fyra röstade denna gång. Kanske, kanske är detta början till slutet för Poplistan, som vi känner den. Just nu har jag bara tre-fyra jurymedlemmar som är "trogna". Tack ni som är med ! :) Ni är fantastiska! Fyra röstande är det absoluta minimum. Detta är ju frivilligt och det har fungerat bra sedan starten 2009. Otroligt kul. Är det någon som har en idé hur vi ska fortsätta? Jag tycker fortfarande att det är kul med att presentera samtida popmusik. Det är ju inte något tvång att vara med här som jurymedlem, förstås. Vi får se. 

 

Vecka 7-8

IB

CK

EG

ISö

Totalt

1

Tag och skriv

Christian Kjellvander

5

5

4

6

20

2

Heartlow

Jane Weaver

6

4

3

4

17

3

Right the wrongs

Django Django

4

4

5

3

16

4

Fram mellan stenarna

Ulf Lundell

4

5

5

2

16

5

Spirit

The Blue Tones

4

6

3

2

15

6

Max

Jane Birkin

4

3

3

5

15

7

Liquid Kid

Guided by Voices

4

4

3

3

14

8

Faceless Angel

The Coral

5

4

3

2

14

9

Eclipse

XIXA

4

4

4

2

14

10

Naked in the rain

Holy Monitor

4

4

2

2

12


4 kommentarer:

  1. Tålamod, Ingemar. Om du själv orkar och vill så fortsätt. Poplistan har genom åren gått igenom upp- och nedgångar, och bortfallet nu är väl delvis orsakad av ovissa tider. Poplistan är lustfylld, corona är det inte inte. För att ta en avlägsen jämförelse så kom jag att tänka på Gyllene Prag, den anrika restaurangen i Göteborg. Dess styrka och svaghet ligger i ett liknande upplägg - mat, öl, lokal, stämning - år ut och år in. De har varit på randen till konkurs ett antal gånger genom åren, aldrig gett upp och litat på sin grej och rest sig som fågel Fenix gång på gång. Ibland är det helt enkelt poplista med panerad ost, ibland inte. Hade de följt trender och bytt ut den panerade mot, tja, ärtbrässerad sushi (kan inte ett skit om hipsterkäk så ursäkta om denna helt inbillade rätt inte på något vis illustrerar min poäng) hade de konkat innan man ens hunnit sätta pilsnern i halsen. Visst kan man ändra på poplistans upplägg, men jag tror det bara handlar om att folk just nu har annat att lura på. Så kör på, du gör det med den äran! Hälsar en av de otrogna (som sagt upp spotify för apple music och därför tvingas svälja reklamjinglar till poplistan). Men kommer nog tillbaks på ett eller annat sätt - om poplistan finns kvar :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också du skall fortsätta. Grejor du kan pröva är att vara personlig i presentationerna. Berätta vad du ser i t.ex Billie Eilish.
    Dom bästa listorna har varit dom där du bett om låttips från oss andra som röstar, så mer sånt. Försöka få listan att bli mer interaktiv. Sen tycker jag det är roligt att läsa motiveringar från oss som röstar, man behöver inte motivera varje låt men de man riktigt gillar (säger jag som gav Kjellvanders innerliga "Tag och skriv" en 6:a utan kommentar men jag hade bråttom).

    SvaraRadera
  3. Tack båda två för stödet. Och jag har ju några här som är med varje vecka som Eva och Claes och på sistone även Henrik. Jag fortsätter tills vidare Du vill att jag ska vara mer personlig i presentationerna, Ingemar. Men det tar ju mer tid... Att lägga mer tid än jag redan gör är inte aktuellt. Jag har vid flera tillfällen bett juryn att skriva motiveringar, men de flesta gör inte det ändå och jag vill inte "skrämma bort" er. Ni två skriver ju ofta, men inte så frekvent längre och det är helt OK för mig - att vara jurymedlem är ingen livegenskap. Jag får tips av Claes varje omgång sedan ett tag och det är nog minst två låtar från är från Claes. Jag skulle vilja ragga några nya medlemmar, men den senaste tiden har det varit svårt.
    Jag har lagt mycket tid på Poplistan och det har jag gjort med glädje, men det är svårare att känna entusiasmen när det bara är typ tre plus mig själv som röstar. Vi får se. Det blir väl panerad ost en period till om uppslutningen blir något större.
    Ha det bra allihop.
    Ingemar

    SvaraRadera
  4. Ytterligare kommentar från mig: Ingemar och Fredrik! Ni har ju varit med ändå från starten 2009, så utan er hade det nog blivit svårare långt tidigare. :) Tack!

    SvaraRadera