tisdag 25 september 2018

Kort snack med förra veckans vinnare Bel Adore



Förra helgen vann ju malmöbandet Bel Adore med Muddy Love Affair. Jag
grattade förstås till segern och bad dem att berätta lite om hur låten kom till och
om de har influerats av albumet Forever Changes med Love. Så här svarar bandet:

"När det gäller influenser så skulle jag vilja skylla på Julio Iglesias, Built to Spill
och Howe Gelb. Föräldrarna bidrog till fäbless för kasebana; allehanda dansband
fick trängas med smörsångarna från 70- 80-talet om speltid på bandspelaren där
hemma under uppväxten.
Då var jag väl inte lika entusiastisk som idag, när jag nu kan konstatera att det
satt sin prägel (och det är rätt gött). Built to Spill håller jag fortfarande högst men har väl insett att mitt egna låtsnickeri inte drar riktigt åt det håller fullt ut. Elgitarrer á la Neil Young
är ju gjutet, men också svårt... twang och ökensound ligger för mig närmre till hands och
mer lättillgängligt på nåt vis. Därav Gelb-referensen.
Och det blir ju svårt att nämna Gelb utan att lyfta fram andra "influencers",
såsom M. Ward och Calexico. Och samtliga dessa artister har nog fått sin beskärda
del av Love's "Forever Changes", som du nämnde. Så även om jag inte själv vill framhållla Love som direkt referens så är de säkert där indirekt via ovan nämnda band och artister. Muddy Love Affairs" är en låt som legat och grott länge. Melodin har mognat över 7 år åtminstone, men har inte riktigt passat i tidigare bandkonstellationer.
Bel Adore blev ett faktum fann den så sin plats på 3:e EP'n och färdig text och arr sattes inför inspelning. Texten var främst tänkt som en samhällsbetraktelse - politisk om du så vill - men har fått lite frågor ifall det handlar om kärlek med, vilket jag inte tänkt på själv tidigare men är en infallsvinkel som jag kan gilla såhär i efterhand. Nåväl, än en gång - stort tack för "peppen", sånt värmer och triggar en till framtida projekt!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar