fredag 6 januari 2012

Segerintervju med The Amazing



Christoffer Gunrup i The Amazing



Poplistan startade 2009 och har haft följande finalsegrare:

2009: Mount Eerie - Between Two Mysteries
2010: Steve Mason - Lost And Found samt
          Karen Elson - The Ghost Who Walks (delad etta)
2011: The Amazing - The Fog






Det är extra kul att det blev ett svenskt band i år. The Amazings låt var också den
enda som samtliga jurymedlemmar röstade på. Jag tror inte att någon av oss röstande
kände till bandet innan, men det ska bli mycket intressant att följa bandet framöver.
Här följer den intervju via e-post som jag gjort med sångaren i bandet Christoffer Gunrup:



Grattis till segern på Poplistans blogg, där sex kräsna jury-
medlemmar har röstat fram "The Fog" till bästa låt 2011 
bland över 200 bidrag!
Ah, jösses. Där ser man? Det var ju fint. Tror att framförallt Reine
blir lite extra glad då han fullkomligt älskar att tävla i musik.

Kan du berätta lite om just denna låt "The Fog", hur den kom
till, texten etc.?
Nja, i vanlig ordning hade jag en låtstruktur med mig till studion.
Vi lekte lite kort med den, jag ylade melodin och de andra fick göra
lite som de behagade. Först spelade Reine Fiske och Fredrik Swahn
akustisk gitarr och jag liksom mest gnällde i en mikrofon, dirigerade
dem lite. Men jag tvingades spela om gitarrerna då deras prestation
inte var mycket att glädjas över, vilket jag naturligtvis snabbt
berättade för dem. Arrangemanget är Moussa Faderas förtjänst,
vi andra mest följde med honom på hans utflykt i 
riddartrummans värld. Därefter har jag gjort körer och lite andra
grejer tills den kändes okej, inget märkvärdigt. Sedan var det tack
och hej. Texten kan man nog inte säga mycket om. Den är där och
upp till var och en att avkoda.

Jag tycker hela albumet "Gentle Stream" är lysande. Tycker
ni att ni utvecklats jämfört med era två första album?
Det tackar vi naturligtvis för. Egentligen vet jag inte om vi utvecklats,
det får andra gissa. Men vi har ju nu spelat lite längre med varandra,
så det är lättare för karlarna att förstå vad jag är ute efter, antar jag.
Men det har gått till på samma sätt på alla skivor; tillgång till en fin
studio (Fashionpolice i Stockholm) och en, i bland två, perfekt
vansinniga studiomän, jag visar karlarna vad jag vill, vi spelar in 
ganska omgående sedan gör jag färdigt, lite som att sprutlackera
en lastbil - alltså inte ha en aning om vad man håller på med. 

För personer som inte känner till er sedan tidigare och läser
denna blogg - Hur skulle ni vilja beskriva er musik och vilka är
era influenser, svenska såväl som utländska?
Jag har ingen aning. Vi lyssnar väl alla på olika musik även om vi har
en del gemensamma nämnare. Reine lyssnar ju på i princip all musik
som någonsin spelats in. Jag är en mycket trist och trött man som
lyssnat på Dylan, Neil Young, Black Sabbath, The Cure, My Bloody
Valentine, Ride. Något mer modernt har jag nog inte orkat med.
Om man vill få till en intressant och kanske mer oförutsägbar
referenslista skall man kontakta Reine Fiske.

Jag lyssnar just nu för första gången på er singel "Dragon". 
Låter lite som Greatful Deads countryaktiga låtar. Har ni
lyssnat på deras American Beauty t.ex. ? Baksidan
påminner om Dungen, eller vad säger du?
Här måste jag nog återigen hänvisa till Reine Fiske, denne skivsam-
largigant, denne mänskliga dammsugare. Dungen har jag ingen
musikalisk relation till över huvud taget, jag har inte hört så himla
mycket men i så fall är det nog Reine och Johans spelande som
påminner om Dungen, även om jag och Olle Linderholm står för
gitarrspelet på den låten. 

Det vore väldigt kul att få höra er live. Har ni möjligen
planerat in en tur till Göteborg, där flertalet av era fans
från Poplistan håller till?
Ja, vi hoppas få komma ner så snart som möjligt även om inget
datum är satt ännu. Vad många inte vet är att vi egentligen är ett göteborgsband.

Tack för intervjun, Christoffer. Vi hoppas få höra mer om 
The Amazing under 2012!







7 kommentarer:

  1. Turnénytt saxat från Subliminal Sounds Nyhetsbrev:
    Sat-Jan-14 THE AMAZING @ Strand, Stockholm, Sweden

    SvaraRadera
  2. Ja, kul med intervjuer. Väntar på svar från Jonathan Wilson, trea på Finallistan. Har haft kontakt med hans manager. Vi får väl se.

    SvaraRadera
  3. God intervju. Hoppas dom kommer till Göteborg 2012. Way out west kanske.

    SvaraRadera
  4. Vad kul med en intervju! :-) Jag kände till dem sedan tidigare, har en platta i hyllan. Men jag fastnade inte riktigt för den och den föll i glömska. Det här senaste albumet däremot är ruggigt bra. Mycket värdig Poplistan-vinnare som sagt! Håller tummarna för en Wilson-intervju också.

    SvaraRadera