onsdag 4 januari 2012

Svenska The Amazing vann finalen 2011

Segrarna på Poplistan 2011 The Amazing




















Oj, vilken spännande final detta blev. Jag hade ingen aning om vilken
låt som skulle vinna. Jag trodde dock att "The Fog" med The Amazing
skulle komma högt med tanke på de fina poängen i semifinalen strax innan.
The Amazing blev verkligen en värdig vinnare, eftersom de var ensamma om
att få poäng från samtliga röstande, tre femmor, två fyror och en tvåa.  Det här
är ett band med sitt album "Gentle Stream" som det inte har skrivits om så
mycket på några årslistor över 2011. Desto roligare att de vann här på Poplistan.
Jag återkommer med mer info om detta ganska okända band.
Det blev mycket lugn musik i toppen på listan eller vad sägs om tvåan
"Bats In The Attic" med King Creosote & Jon Hopkins, trean "The Raven"
med Jonathan Wilson och "Holocene" med Bon Iver.
Här kommer då finalresultatet:

 

FINAL 2011
MK
EB
FG
IB
LN
IS
Totalt
1
The Fog
The Amazing
4
5
5
4
2
5
25
2
Bats In The Attic
King Creosote & Jon Hopkins
5
3
5


7
20
3
Desert Raven
Jonathan Wilson
2

2
5
7
3
19
4
Holocene
Bon Iver

4
7

4
4
19
5
The Birds
Elbow
3

2
7
3

15
6
The Twist
A.A. Bondy
5
3

4
2

14
7
Moving Further Away
The Horrors


3
5
5

13
8
Flock Of Hearts
Phoenix Foundation

4

3
5

12
8
Flickering Light
Dark Captain

5
4

3

12
10
Adapt
Wire

2
4


4
10
11
Iron
Woodkid
7

3



10
11
The Lion’s Roar
First Aid Kit
3
7




10
13
Buy Nothing Today
The Go! Team
2



4
3
9
14
We Are Stars
The Pierces
4
2



2
8
15
My Slow World
Baron Bane



2

5
7
16
She Wants
Metronomy



2

2
4
17
Jesus Came To My Birthday Party
Middle East



3


3
18
Golden Ship
Phoenix Foundation






0

13 kommentarer:

  1. Det finns faktiskt de som har hyllat The Amazing i pressen. Eller vad sägs om detta från Svenska Dagbladet: "Bästa skivorna 2011 i SvD: Rock The Amazing: Gentle stream(Subliminal Sounds) Svenska gruppen The Amazing svävar så högt upp i den psykedeliska folkrockhimlen att de berömmande orden inte räcker till. Sorgset vackra melodier, omslutande harmonik och ett organiskt rytmiskt flyt att sakta och mjukt sjunka ner i. /Dan Backman"

    SvaraRadera
  2. Mount Eerie, Steve Mason och The Amazing - sannerligen ingen kattskit som vunnit under åren.

    SvaraRadera
  3. Bästa årslistorna är här på Poplistan. Glöm Pitchfork och andra amatörer :)

    SvaraRadera
  4. Åh vad roligt att The Amazing vann! Värdig vinnare. Jag trodde Bats in the Attic skulle segra, och det var ju inte långt ifrån. Kul att alla har satt sina sjuor på olika låtar för övrigt.

    SvaraRadera
  5. Men du ångrar väl ändå lite att du inte satte en sjua på Bon Iver, Malin? Nu när jag har förklarat grejen, alltså... ;)

    SvaraRadera
  6. Håller ni två på och smågnatar nu igen :)

    SvaraRadera
  7. Mitt nyårslöfte för Poplistan gäller. Intervju med The Amazing är på gång i veckan. Fler kommer.

    SvaraRadera
  8. Gnata bör man annars dör man...

    SvaraRadera
  9. First aid kits låt är väldigt lik Keops pyramid tänkte jag när jag hörde dom på radion.

    SvaraRadera
  10. Har jag inte tänkt på. Ska lyssna på Hoola och jämföra.

    SvaraRadera
  11. Inte en sekund, Fredrik. Men det var en bra förklaring ;-)

    SvaraRadera
  12. Lyssnar på Jonathan Wilsons Gentle spirit, den är smått lysande. Första låten påminner lite om Roy Harper (som han tydligen spelat live med nyligen). Övrig info: smått bakfull och vag ruelse över om jag ska köpa Peter Hammills nya box om sju liveskivor. Då kan ju dina två slänga sig i väggen, Ingemar. ;)

    SvaraRadera
  13. Har som vanligt inte lyssnat mycket på hela album, men skall kolla lite extra på Gentle Spirit. Personligen struntar jag nog i Hammills livebox - kan inte säga att jag lyssnat mycket på de två jag nyss köpt och tror nog att den boxen mest kommer att samla damm.

    SvaraRadera