lördag 16 maj 2015

R.I.P. John Renbourn




Så har ännu en av de stora engelska akustiska gitarristerna lämnat oss.
Den förre var Bert Jansch, som dog 2011.
Första gången jag hörde John Renbourn på  radion var troligen i ett program
med Lennart Wretlind. Jag blev helt fångad av den medeltida balladen Lamento 
de Tristan, tolkad av Renbourn. Så otroligt vacker.
Både Renbourn och Jansch var ju med och bildade det fantastiska folkrockbandet
Pentangle. Jag hade hoppats få se några av dessa två när jag var i Canterbury
2007, men de fanns inte med på scenen. Jag fick i alla fall se den gudomliga
Jacqui McShee och den lika fantastiska basisten Alan Thompson. Se båda
på bilden nedan.
Här kan ni lyssna på den fina Lamento de Tristan från Renbourns album
Lady and the Unicorn.

Pentangle med Renbourn t.v. och Jansch t.h.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar