lördag 20 oktober 2018

Knut Børre Lindbjør alias Featherfin på senaste Poplistan presenterar sig själv



Jag kom i kontakt med Knut Børre Lindbjør via den eminenta norska Facebookgruppen
Musikktips för oss med sinnsykt bra musikksmak. Knut bad om ursäkt för att han
gjorde reklam för sin egen musik. Men det behövde han inte göra. Som 48-åring
gör han debut med sitt album Miles To Go Before I Sleep. Det är ett enmansprojekt,
som går under namnet Featherfin, men där Knut samarbetar med flera andra.
Musiken här föll mig direkt i smaken och finns därför  med som en av tio låtar på 
senaste Poplistan.
  
Musikken jeg lager i Featherfin kan beskrives som drømme-pop med elementer av både
shoegaze, post-punk, elektronika og psych. Flere blogger har nevnt at misikken har likheter
med band som Slowdive, New Order, Spacemen3 og Galaxie500. 
I slutten av september ga jeg ut debut-albumet mitt, «Miles to Go Before I Sleep», på cd i
begrenset opplag (100 ex) og digitalt/streaming. 

Bakgrunnen min er nok litt annerledes enn andre album-debutanter. Jeg er nemlig ikke en ung,
hip, fremadstormende debutant med ambisjoner om «indie stardom». Å debutere i en alder
av 48 år tilhører vel sjeldenhetene. 

Jeg startet med å lage musikk i Tromsø i 1985, 15 år gammel, og musikalsk gikk det fra
synthpop via hard industriell musikk til ambient elektronika, house og triphop.
På slutten av 90-tallet overtok jobb og familie fokuset, og en kronisk sykdom forverret seg,
så det ble vanskelig for meg å fortsette med musikkprosjektene. Etter en lang tids pause oppdaget
jeg i 2013 at flere av de gamle synthene og trommemaskinene jeg brukte på 80- og 90-tallet
fantes som apper til iPad, og utvalget av instrumenter der var enormt. Da ble Featherfin til.
Etterhvert ble det elektroniske blandet med røffe gitarer, bass, perkusjon og vokal.

Jeg gjør det aller meste selv, men elsker også å samarbeide med andre. På albumet bidrar
artister fra 4 verdensdeler. 

Låten «Keep on Walking» er første singel fra albumet, og handler om min lange vandring
på veien ut av depresjon. Det er en vandring jeg fremdeles er på. Det handler om å falle,
om å reise seg opp, om å falle igjen, reise seg opp igjen. Det handler om å gå sammen.
Alene går man lett i blinde.

CD-versjonen kan kjøpes fra http://featherfin.bandcamp.com
Dette er en dobbelt-cd, med en EP-samling som cd 2. Hoved-albumet inneholder også
to bonus-spor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar