fredag 18 maj 2018

LIVE: Sleaford Mods på Pustervik. 5 poäng




5  poäng. Nottinghamduon Sleaford Mods uppträdde förra söndagen den 13 maj på ett  fullsatt eller snarare fullstående Pustervik. Detta är andra gången jag ser dessa underbara killar eller gubbar. Föra gången var augusti 2015 på Way out West. Och de håller stilen. Jag har lite knapert om tid och väljer därför några klipp från DN och Nöjesguiden för att beskriva deras musik och spelningar.

Sleaford är en liten stad i engelska East Midlands, ungefär 20 mil från London. Med avseende till antal invånare och avstånd till huvudstaden är den möjligen jämförbar med Karlskoga, så om duon Sleaford Mods skulle ha varit svensk hade Karlskoga Mods kunnat vara ett rimligt bandnamn. Vilket även säger något om bandets stilistiska ambitioner.  DN

Fortfarande består Sleaford Mods musikaliska koncept av ett intensivt tanke- och ordflöde om allt som är fel i England över simpel elektrobotten med enkla punkiga basgångar och väldigt basala melodier om några alls. Fortfarande tar sig Jason Williamsons ilska mot överhet, fördomsfullhet, ytlighet och vanlig enkel dumhet - vare sig det handlar om brexitförespråkare, miljonärer eller machomän - lika ofta uttryck i vassa metaforer som i rena förolämpningar eller pruttljud. Man skulle kunna tänka sig att vi borde ha tröttnat på det för länge sedan, men faktum är att det är svårt att tänka sig något mer välbehövligt två månader in på 2017.  
Den enda invändning man kan ha handlar inte om Sleaford Mods själva, utan om deras omgivning. För hur länge kan Storbritanniens unga arga acceptera att de i särklass mest arroganta, provocerande, rättframma och kaxiga av alla är två väletablerade gentlemän i övre medelåldern tio år in i sin (anti-)karriär?
Som vi vita medelålders manliga recensenter blir till oss i trasorna över band som Sleaford Mods! Fortfarande efter fyllda 40 och efter en karriär som statstjänsteman visar Jason Williamson upp en fräsande punkattityd som så många av oss fantiserar om, om det inte skulle framstå så patetiskt från herrar med vår mognad och rondör. Johnny Rotten (som citeras i In Quiet Streets och rentav imiteras i The Blob), John Cooper Clark, Mark E Smith, Shaun Ryder, The Streets - så länge de orkar vara våra prepubertala rebellombud kan vi inbilla oss att vi också skulle kunna plocka fram den där chockerande arrogansen, i rätt sammanhang och vid rätt tillfälle. Om vi skulle vilja. 
Deras intensiva rants är oupphörligen fascinerande, i synnerhet när Sleaford Mods precis som vi vita medelålders manliga recensenter slänger sig med äldre popkulturella referenser som om de vore allmängiltigt självklara. Von Bondies. Osttillverkare i Blur. Rocket from the Crypt. Att de politiska referenserna - skivan var tänkt att släppas precis innan det brittiska parlamentsvalet - går över huvudet på de flesta utanför England får vi leva med, liksom att angreppen på brittiska modeller i hyperintensiva Giddy on the Ciggies bara är begripliga för de allra mest anglofila bland oss. Vi sitter där med vår ale hursomhelst, med intensivt spetsade öron för att inte missa minsta lilla svordom eller arrogant förolämpning. 
Till Sleaford Mods musik sitter man nämligen lämpligen, eller står avmätt lutad mot en ölkladdig bardisk. Man rör sig knappast. De minimalistiska och långt ifrån exakta rytmsamplingarna och entoniga gitarr- och basbakgrunderna har mycket mer med tidig postpunk att göra än med den hiphop som brukar nämnas i sammanhanget. Närmast att vara dansant är sega Silly Me och utmärkta Face to Faces, där envist upprepande av låttiteln som omkväde och en rudimentär Jah Wobble-bas (se där, en musikalisk referens som Sleaford Mods själva hade kunnat nämna) bidrar till groove.  Nöjesguiden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar