söndag 21 januari 2018

Poplistan vecka 4-5

Förr när man gick i skivaffärer var det lätt och bli fascinerad av skivomslag, bandnamn och
önska att plånboken var lite tjockare eftersom skivan i det snygga skivomslaget med bandet med det coola namnet måste vara fantastisk. Det kunde ju inte vara på nåt annat sätt. Det hände att jag köpte fast jag inte hade råd men oftast la jag skivan på minnet och hoppades på att den dök upp på skivrea lite senare. Nu med spotify har ju det där försvunnit, nästan allt är ett knapptryck bort, det är inte lika romantiskt längre men jag gillar fortfarande skivomslag och bandnamn och många av skivorna jag lämnade kvar i skivaffären lät förmodligen inte alls lika bra som dom såg ut.
Klangkarusell är ett jättebra bandnamn och det var därför jag blev intresserad. Dom är från Österrike, är två stycken och gör varm elektronisk pop. Jane Weaver har hållt på länge i skymundan sådär, och kanske först vid fyllda 40 hittat hem musikaliskt.
The Bats har hållit på hur länge som helst. Dom ligger på underbara skivbolaget Flying nun records. Nya Zeeländare. First hate är nya, unga engelsmän. Låten är skyldig Joy divisions Atmosphere en del men det struntar vi i. Från Chile kommer Chicos de Nazka, spelar nån sorts groovy psykedelia. Johnny Marr har tillsammans med Maxine Peake gjort spoken word electronica grejen The Priest. Texten kommer från engelska Faktum, The big issue.
Baths är en 28 årig amerikan som ibland är lite för smart för sitt eget bästa men som iband
får till det utav bara h-vete som här i Out. Radio department känner ni, några jag inte kände var Orchestral manouvers in the dark. Märkligt men roligt att upptäcka dom nu 35 år för sent. Jag har lyssnat väldig mycket på banden runtomkring men missat OMD. Public service broadcasting har jag väl haft med på alla listor jag gjort nästan asså men låter dom som dom brukar?
Jag som gjort listan heter Ingemar Söderberg, poplisteveteran och god vän med Ingemar Berg och Fredrik Good

Rösta skall man göra senast 4 februari och länken till låtarna är här.

8 kommentarer:

  1. 2p. Klangkarusell & Mando Diao
    2p. Jane Weaver
    2p. The Bats
    2p. First Hate
    2p. Chicos De Nazca
    5p. Johnny Marr & Maxine Peak
    2p. Bath
    2p. The Radio Dept.
    3p. OMD
    4p. PSB & Lisa Jën Brown

    SvaraRadera
  2. 1. Klangkarusell 2p Nja. Började bra, men jag tappade intresset efterhand.
    2. Jane Weaver 4p Mycket bra sångerska. Ska kolla in mer av henne.
    3. The Bats 4p Dessa kiwis har tydligen hållit på sedan 1982. Har ingen koll på dessa, men som med fröken Weaver ovan, så är det värt att lyssna in lite på deras katalog.
    4. First Hate 2p Joy Division + munspel. Nä, jag gillar det inte tillräckligt mycket. Annars svag för denna typ av musik.
    5. Chicos de Nazca 4p Inte mycket till låt, men är väldigt förtjust i det coola gitarrsoundet som ligger i bakgrunden hela tiden.
    6. Johnny Marr, Maxine Peak 4p Gillade videon och blev då mer införstådd i att det handlar om problemet med uteliggare i UK.
    7. Baths 3p Påminner lite om Owen Palletts lite knasiga musik, men faller inte helt för denna.
    8. The Radio Dept. 4p Fin sång. Nästan en femma.
    9. OMD 4p Jag är så nöjd att detta fina, gamla band fortfarande håller så pass hög kvalité. Inte riktigt i klass med Architecture and Morality, men gott nog.
    10. Public Service Broadcasting 4p Detta är väldigt vuxen musik, som det mesta på denna lista. Jo, det här är njutbart, helt klart.

    SvaraRadera
  3. Vadå vuxen, klangkarusell o first hate är hur infantila som helst

    SvaraRadera
  4. Det var mycket som växte till sig efter några lyssningar.
    2p. Klangkarusell & Mando Diao. Inledningen och avslutningslåten väcker samma fråga. Vad är grejen med detta, hag fattar inget och har ingen större lust att utforska det vidare.
    4p. Jane Weaver, kul att den kom med eftersom jag precis upptäckt detta
    3p. The Bats, hur noga jag än lyssna så lämnar det inget vidare avtryck på mig. Med god lite god vilja tvinga jag upp den till en 3:a.
    5p. First Hate. Det må vara en pastisch på New order kring power, corruption & lies. Ju mer jag lyssna desto bättre bli låten, så jag sänker garden och buga mig inför ynglingarna.
    4p.?Chicos De Nazca, den mjuka sidan av sonic youth (Lee Renaldo) borde fler ta intryck av. Fina grejet från chickos!
    3p. Johnny Marr
    2p. Bath
    5p. The Radio Dept. Favoriter som greppa gitarrerna igen. Det är kanske inte deras största stund i karriären men tillräckligt bra för att vara bättre än de flesta andra på klotet.
    3p. OMD, jag gillar deras tidiga album som är en synthpopskatt för den orkar lyssna. Denna återkomst växer till sig efter nån lyssning men jag saknar en stämning och melodi som suget tag i mig.
    2p.Public service broadcast. Vet inte om jag fattar grejen

    SvaraRadera
  5. 1. Klangkarusell: 2 p. Fantastiskt bandnamn, trist låt.

    2. Jane Weaver: 4 p. Den här skivan har spelats några gånger, bryter ingen ny mark, men även upptrampade stigar kan vara värda att gå.

    3. Bats: 3 p. Söt pop utan eftersmak.

    4. First hate: 2. Väldigt engelska engelspojkar. Jag har hört låten fyra gånger och tusentals gånger.

    5. Chicos de Nazca: 4. Mjukpsykedeliskt gos. Instämmer med Ingemar helt och fullt, inte mycket till låt men de svajiga gitarrerna är coola.

    6. Johny Marr: 3. Bitvis glimrar det till, men lyfter inte från allmänningen.

    7. Baths: 3. Onödigt stökig produktion, och får ingen lust att gå vidare till skivan.

    8. Radio Dept: 3. Vem gillar inte Radio Dept? Men här går skånepågarna på tomgång.

    9. OMD: 5. Åtta kort lagda - så läggs trumfkorten! Det här var enkelt och ljuvt.

    10. Public service broadcasting 5p. Ännu ett förtjusande bandnamn, men denna gång ackompanjerat med bra låt. Låten är väl egentligen sentimental. Jag är väl egentligen sentimental.

    SvaraRadera
  6. 2p. Klangkarusell & Mando Diao
    2p. Jane Weaver
    2p. The Bats
    3p. First Hate
    2p. Chicos De Nazca
    5p. Johnny Marr & Maxine Peak
    3p. Bath
    2p. The Radio Dept.
    4p. OMD
    3p. PSB & Lisa Jën Brown

    SvaraRadera
  7. Klangkarusell & Mando Diao 4P.
    Jane Weaver 4P.
    The Bats 3P.
    First Hate 4P.
    Chicos De Nazca 3P.
    Johnny Marr & Maxine Peak 3P
    Bath 2P.
    The Radio Dept 4P.
    OMD 4P.
    PSB & Lisa Jën Brown 3P.

    SvaraRadera
  8. Det var jag, Claes som röstade aldeles nyss.

    SvaraRadera