lördag 12 augusti 2017

Betyg på fredagens artister på Way Out West.

Feist när hon ger allt. Foto: Anders Deros

Feist 5 (bild ovan) Bäst och jämnast var denna kanadensiska med ett riktigt bra kompband. Väldigt tajt och jättefins sång av Feist, bra texter och förvånansvärt taggig och rockig musik. Läs gärna recensionen i Aftonbladet här.
The Oh Sees 4+ (bild nedan) Det är ju inte så mycket larm på WOW, så när detta punk-garageband spelade, så fick den där kicken som gör att man mår extra bra. Egentligen spelar de ganska enahanda, sångaren kan inte sjunga, men energin, spelglädjen och inte minst dubbeltrummisarna lyfter det hela.
Jens Lekman 4 Kortedalagrabben som blivit ett världsnamn i indiekretsar gör ett genuint och sympatiskt intryck. Hans calypsopop är väl inte min grej egentligen, men Jens gör det bra och responsen från den publiken var mäktig.
The XX 3+ Inte min grej. De har ingen scenshow utan låter musiken tala och det är sympatiskt. För segt, tycker jag. Det var bara två låtar på slutet som fick mig att vakna till.
Perfume Genius 3+ Stora förväntningar här på Mike Hadreas här. Levde inte helt upp till dem. Flera sånger kändes mer som sketcher, väldigt korta. Men potentialen finns och då kanske vi får fler bra sånger nästa gång. Kontrasten mellan Hadreas sköra homosexuella utlevelse och den maskulina spottande sångaren i The Oh Sees på samma scen strax efteråt var lite lustig om man säger så.
Fireside 3 En liten besvikelse. Första låten var fin, men sedan blev det ganska tradigt på Rondo. Trodde bandet skulle vara taggat efter det långa uppehållet.
Ryan Adams 3 Hade inga stora förväntningar och det blev inte heller något lyft i konserten. Medelmåttig rock.
Afghan Whigs 2+ Väldigt tomt i tältet när The XX spelade samtidigt på stora scenen. Jag har sett bandet några gånger och de berör inte längre. De kan ju spela och det är inte nåt större fel på framförandet egentligen, men jag gick iväg efter en knapp halvtimme och kände mig uttråkad.
Mac Demarco 2 Besvikelse. Ska ju ha en rolig scenshow, men mest drack han en massa whisky. Och några större skämt från scenen lyckades han inte med. Han gjorde en riktigt bra "Viceroy", som är min favorit, men för övrigt trist.

Jag vill tipsa om Claes Karlsson (popjurymedlem) och hans blogg Gammal & Ung Musik, där Claes tipsar om ny musik och inte minst har Claes riktigt bra koll på den svenska popscenen. Claes filmar också många konserter på sin YouTubekanal. Här finns mycket att kolla in, bl.a. några klipp från senaste WOW med Frida Hyvönen, The XX och Avantgardet. Klicka på YouTubekanal till höger på Claes sida, så finns det massor att kolla in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar