söndag 21 maj 2017

Poplistan v. 21-22




Ingemar Berg har fått lite ledigt och istället är det jag, som heter nästan samma sak,
Ingemar Söderberg som fått äran att sätta ihop en lista.
Listan heter ju poplistan och vad betyder det 2017? För mig är popmusik melodier, ni vet
vers, refräng, riff och så. Pop för mig är band som; Kinks, St Etienne, 10cc, Hot chip,
Beatles, Field mice, Teenage fanclub, listan kan göras lång. Jag vet att för personer som
är yngre än jag är pop Justin Timberlake, Rhianna, Iggy Azalea och sånt så vad popmusik är svävande men att pop handlar om melodier håller nog dom mesta med om.
Ok, banden på listan skall presenteras tycker ni och jag skall göra så gott jag kan,
The Courtneys, Snail mail och Diet cig är tjejband från USA (Diet cig har en kille med).
Jag tycker att de sista åren har det dykt upp många underbara tjejband och att dom ofta har
den där ruffigheten och råheten som jag gillar. Anathema och Ulver är två band som funnits
länge, dom kommer från England respektive Norge och har båda gått från metall till nånting
som, (bli inte rädda nu) kan kallas proggrock.
Cigarettes after sex är från USA och gör, vad det verkar, bara ballader som är som gjorda för soundtracket till Twin peaks och det pasar ju nu i säsong 3 tider. Strand of oaks är
Timothy Showalters projekt. Han är en lönnfet amerikan som funnits med ett tag och med
Radio kids har han fått till en riktig dänga, låter som en ung Springsteen här, född att springa.
Public sevice broadcasting, två engelsmän som tillbringar mycket tid i BBC:s arkiv, använder
sig av kommentarer till dokumentärfilmer och sånt och lägger underbara melodier och
rytmer till det. Och sen har vi JW Ridley, som är ung och låten på listan är hans debutsingel.

Hoppas ni hittar nånting ni gillar och länken är här:  Och ni ska rösta senast söndag den 4 juni.

9 kommentarer:

  1. 2P THE COURTNEYS
    5P STRAND OF OAKS
    3P PSB
    3P SNAIL MAIL
    5P CIGARETTES AFTER SEX
    2P JW RIDLEY
    3P PIXX
    2P ANATHEMA
    6P ULVER
    2P DIET CIG

    SvaraRadera
  2. 1. The Courtneys 3P.
    2. Strand Of Oaks 6P.
    3. Public Service B 3P.
    4. Snail Mail 3P.
    5. Cigarettes After Sex 4P.
    6. JW Ridley 3P.
    7. Pixx 2P.
    8. Anathema 4P.
    9. Ulver 4P.
    10. Diet Cig 3P.

    SvaraRadera
  3. 1. The Courtneys 2p Tråkig helt enkelt.

    2. Strand of Oaks 2p Har ju sett den tjocke mannen (tillsammans med dig väl, Ingemar?), men detta lät för mycket Born To Run.
    Popmpöst. Uff. Besviken.

    3. Public Service Broadcasting 3p Gillar egentligen detta. Har själv haft med något liknande tidigare här med lite voice over på något tema. Kaprekars Constant (David Jackson) har också nåt i samma stil på nya plattan.

    4. Snail Mail. 2p Det är väl OK, men lätt förgånget.

    5. Cigarettes after Sex 4p Tryckare på dansgolvet. Men jag tror aldrig jag dansat till en låt som heter Apocalypse!

    6. JW Ridley 4p Intressant. Kan bli något.

    7. Pixx 5p Tvekade mellan 4 och 5, men det får bli det högre betyget. Smart pop. Spännande sångerska. Ska kolla in detta band mer.

    8. Anathema 4p Det är OK. Ett band som väl hållit på ett tag, men som gått mig förbi. Bandnamnet berättar hur de låter.

    9. Ulver 4p Risk för att hamna ner i proggens prettodike, men de kravlar sig precis över rätt sida gränsen. Upptempo på slutet får mig mer intresserad.

    10. Diet Cig 2p Bandnamnet är nästan värt en poäng. Annars tror jag det är The Courtneys igen som gömmer sig under ett fräckare namn.

    SvaraRadera
  4. 1. The Courtneys 3P.
    2. Strand Of Oaks 5P. Men låter inte detta mycket The Cure?
    3. Public Service B 3P.
    4. Snail Mail 3P.
    5. Cigarettes After Sex 3P.
    6. JW Ridley 3P.
    7. Pixx 3P.
    8. Anathema 3P.
    9. Ulver 3P.
    10. Diet Cig 4P.

    SvaraRadera
  5. Det blev mycket treor den här gången :-S

    SvaraRadera
  6. 1. The Courtneys 3P. Tänker på Julianna Hatfield three, men detta sätter inte riktigt mitt hjärta i brand
    2. Strand Of Oaks 5p. Listans största stund, som tenderar innefalla när jag parkera cykeln vid triangeln. AlltÅ en låt som från och med nu förknippad med försommarmorgon på väg till jobbet
    3. Public Service B 3p. Spännande koncept men det händer inte så mycket
    4. Snail Mail 3P.
    5. Cigarettes After Sex 4P. Måste verkligen lyssna mer på detta band, jämn och hög låtnivå
    6. JW Ridley 4p. En trevlig bekantskap
    7. Pixx 3p.
    8. Anathema 2p
    9. Ulver 1p
    10. Diet Cig 3P. Jag gillar LoFi, med kvinnlig sång och skramliga gitarrer men ingen av dessa satte sig som ex. Courtney Barnett eller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, Henrik. Courtney Barnett!! Såg henne på WOW 2015. Där har tjejerna en bra förebild!

      Radera
  7. Kom igen nu då, Diet cig är bästa popbandet 2017. Dom måste få en 6:a av nån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annars får jag ge den själv utom tävlan.

      Radera