lördag 10 december 2016

LIVE i Leeds: Hiss Golden Mesenger

Jag såg ju MC Taylor med sitt band, som han kallar Hiss Golden Messenger,
för ett år sen i Göteborg och jag visste att det skulle bli en fin konsert igen.
Denna gång var jag och min kompis Claes i Leeds på en lokal som hette
Brudenell Social Club långt utanför centrum.
Om man gillar den groove som The Band och Little Feat åstadkommer så
är inte detta band någon dålig arvtagare även om det helt klart klarar sig
bra på egen hand utan några jämförelse.
Det fanns många entusiastiska fans i alla åldrar och på slutet blir det allsång
i fina Brother, do you know the road och då går MC Taylor ner bland den
sjungande publiken på golvet. Sen min förra konsert med bandet har de
givit ut ett nytt album Heart Like A Levee och därifrån hämtades förstås
många av sångerna. Detta album anses bli bandets kommersiella genom-
brott enligt många recensenter. Inte mig emot. Förutom att MC Taylor är en
duktig sångare och låtsnickare så verkar han vara en riktigt sympatisk person.
Sen får jag inte glömma nämna den fantastiske gitarristen i bandet (namn?).
Han påminde mycket om Peter Green.
Sedan är det ju svårt att förstå att MC Taylor en gång i tiden spelade i ett hardcore-
punkband vid namn Ex-Ignota. Men även Christian Kjellvander har ju vandrat den
vägen.
4+

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar