söndag 2 oktober 2016

Poplistan vecka 40-41





Ingemar Berg har tagit ledigt den här gången och låtit mig, som heter nästan samma sak,
Ingemar Söderberg, välja musiken
Fritz Kalkbrenner är från Berlin, tänker mig honom som hälften Peter Le Marc, hälften
house DJ. Cigarettes after sex gör låtar som gjorda för David Lynch filmer, från USA.
Woods senaste skiva är rätt kackig och när jag såg dom i början av sommaren lät dom trötta
men det finns ett guldkorn på skivan, Morning light (brukar inte vinnarna av poplistefinalerna
låta så här?).
Vet ingenting om Meilur Jones mer än att han är från Wales och verkar vara en hejare
på att göra 60-tals klingande ballader. Vet inte mycket om Moonface heller, Kanadensare,
och han samarbetar här med fina finska bandet Siinai. Hockeyrock alltså.
Håkan Hellström känner ni och snälla skriv inte att han inte kan sjunga, det har han kunnat sen 2003. Låten luktar mycket Fleetwood mac, Rumours ni vet, länge in i låten kommer nog flera att tänka på The Church.
Cats eyes har varit med förut med en annan låt. Danska neopsykedelicarna Baby Woodrose,
har hållit på länge, ett bra gitarriff räcker lång har jag alltid sagt.. Grumbling furs nya skiva är underbar, svårt att välja låt. Väldigt engelska. Brian Eno på pophumör är en klar referens.
Sist ut är norksa Motopsycho. Med i bandet sen några år är Reine Fiske från The Amazing, Dungen
med mera, så visst låter det Amazing men mest tycker jag det låter King Crimson.

Länken till Spotify är här. Ni ska lämna era röster senast söndag 16 oktober.
Och jo, bilden ovanför är gjord av Göteborgs bästa konstnär, Daniel Andersson Boe.


7 kommentarer:

  1. 1. Fritz Kalkenbrenner 2p Nä, gillar inte sångaren och inte heller discoploppet. Enda förmildrande omständigheten är blåset.

    2. Cigarettes after sex 3p Tydligen är sångaren en man. Väldigt androgyn röst. Tja, lite noir-känsla som jag gillar, kan ana lite Nico här.

    3. Woods 4p Tydligen har Woods lagt ner den psykedeliska sidan. Men det här är OK country med steel guitar och allt. Jag är faktiskt ganska förtjust i steel guitar. En snäll fyra.

    4. Meilyr Jones 2p Lite blås piggar upp här också, annars segt.

    5. Moonface Siinai 4p Gillar den. Tassar på så fint i början och byggs ut mot ett litet crescendo. Fin sångare.

    6. Håkan Hellström 3p Jag lovar att inte dissa Hellströms röst denna gång. Men den låter annorlunda nu. En recensent skrev att han lät som en blandning av Sven Wollter och Iggy Pop. Då kan jag koncentrera mig på låten istället. Jodå, den är helt OK, men inget som ger mig mersmak. Kollade in texten. Den gillar jag.

    7. Cat’s Eyes 4p Fin duo det här. Och balladen är ju vacker.

    8. Baby Woodrose 4p Dansk garage-psych. Inte alls dumt. Kunde likaväl varit inspelad på slutet av 60-talet.Skulle gärna sett dem live.

    9.Grumbling Fur 4p Ett favoritband (eller snarare favoritduo) och de behärskar verkligen modern psykedelia. Detta är verkligen albummusik och det krävs flera lyssningar. Gillaräven denna, men har dock flera andra favoriter.

    10. Motorpsycho 4p Visst är det mycket King Crimson och inte mig emot när det låter så här bra.

    SvaraRadera
  2. Nöd på tid, bara siffror denna gång

    1. Fritz: 2
    2. Cigarettes after sex: 4
    3. Woods: 4
    4. Meilyr: 4
    5. Moonface: 2
    6. Håkan H: 4
    7. Cat's Eyes: 5
    8. Baby Woodrose: 3
    9. Grumbling fur: 5
    10 Motorpsycho: 4

    SvaraRadera
  3. 1. Fritz Kalkbrenner: 1p
    2. Cigarettes After Sex: 3p
    3. Woods: 3p
    4. Meilyr Jones: 3p
    5. Moonface: 2p
    6. Håkan Hellström: 5p
    7. Cat's Eyes: 5p
    8. Baby Woodrose: 2p
    9. Grumbling Fur: 3p
    10 Motorpsycho: 4p

    SvaraRadera
  4. 1. Fritz Kalkbrenner: 3p
    2. Cigarettes After Sex: 4p Mycket David Lynch över detta ja.
    3. Woods: 3p
    4. Meilyr Jones: 3p
    5. Moonface: 2p
    6. Håkan Hellström: 5p Försöker komma på vad detta låter precis som, men kan inte komma på vad. Intressant i alla fall.
    7. Cat's Eyes: 4p Sådan bakgrundssång har man knappt hör sedan Elvis dagar.
    8. Baby Woodrose: 4p Låter lite väl mycket Stooges, men bra.
    9. Grumbling Fur: 3p
    10 Motorpsycho: 3p

    SvaraRadera
  5. 1. Fritz Kalkbrenner: 3p
    2. Cigarettes After Sex: 3p
    3. Woods: 4p
    4. Meilyr Jones: 2p
    5. Moonface: 3p
    6. Håkan Hellström: 5p
    7. Cat's Eyes: 4p
    8. Baby Woodrose: 3p
    9. Grumbling Fur: 3p
    10 Motorpsycho: 4p

    SvaraRadera
  6. 1. Fritz Kalkbrenner: 2p, ännu en popnörd som snöat i på elektronisk soulpop med det karaktäristiska plastiga sena 80-tals soundet. Efter tio år med hot chip är jag mer än lovligt trött på sådan här musik.
    2. Cigarettes After Sex: 4p. Möjligtvis inte den mest minnesvärda låten men de får till ett fint shoegazeflow på slutet, som får mig att tänka på slowdive
    3. Woods: 5p. Jag gillar den nya plattan och detta är höjdpunkten!
    4. Meilyr Jones: 3p,
    5. Moonface: 5p för tio år sedan var wolf parade en stor favorit. Detta är en spin off på detta alltför förbisedda band. Låter bättre än på länge
    6. Håkan Hellström: 5p. Var skeptisk till senaste plattan men med tiden trona det fram ett pärlband av fina låtar.,detta är en av dem
    7. Cat's Eyes: 3p gillade den förra mer
    8. Baby Woodrose: 4p visst låter det stooges men ännu mer union carbidge kring golfen age. Bättre än de flesta riffrockare
    9. Grumbling Fur: 4p, nyfiken på albumet. Tyvärr lyfter det inte riktigt till en femma
    10 Motorpsycho: 1p, gör musik som irriterar men framförallt tråkar ut mig

    SvaraRadera
  7. Håkan går hem ser jag och Fritz har det svårt. Trodde kanske att Woods skulle fått mer röster. Hoppar över att rösta på min egen lista.

    SvaraRadera