söndag 18 september 2016

Vecka 38-39

Bildresultat för ursut malmö punk

När jag för några dagar sedan gjort en ny preliminär poplista, så visade sig att de tio sångerna var från liknande genrer, mest fluffig pop och många singer-songwriters. Inget fel i det, men det blev lite för lika, så jag ändrade om en del och fick till en mer spännande och utmanande mix.

1. Ursut (SWE)  Listan börjar med en rivstart. Hardcorepunk från detta malmöband. This album is killer: 10 songs of crusty, metallic, d-beat glory that wallop you in the face and leave you asking for more! In typical, crust punk fashion, Köp Dig Lycklig contains multiple vocals, metallic guitars and minimalized drumming, which makes its lyrical delivery of capitalism, neo-liberalism, power structures and social stigma all the more pulverizing. Slugmag.com

2. Wilco (US) Wilco's 10th album is a largely acoustic affair laden with sweet melodies, autumnal production, and childhood memories that stop just short of nostalgic. Pitchfork

3. Teenage Fanclub (SCO) Skotska powerpoparna får en ny chans med ett spår från nya albumet Here.

4. Preoccupations (US) Nytt album med bandet som tidigare hette Vietcong. There’s the bridge on “Stimulation” where the music dies down and Flegel sings, “There’s nothing you can do because / We’re all dumb inside / All dead inside / All gonna die.” Put it this way, Flegel’s vocals take after Syd Barrett, but his lyrics adopt the annoying nihilism of Roger Waters, but even more exaggerated. Post-punkies do love their death and decay, don’t they? Prettymuchamazing.com

5. Jamie T (US) With each release, though, the singer-rapper-guitarist-producer-songwriter grows more impressive. Trick takes a little from all three and re-establishes Jamie T as a one-man genre, even when he’s paying loud homage to influences such as the Clash and Blur. Police Tapes ends with Treays viciously spitting: “I never felt so low” repeatedly over a meaty hunk of PiL-ish metallic dub-rock.The Guardian

6. Madness (UK) After a three-year hiatus, Madness are back with a new single, Mr Apples. Telegraph.co.uk

7. Drive-by-truckers (US) "Filthy and Fried," the first official single from the group's forthcoming studio album American Band. An aggressive, politically-charged collection of songs, American Band spends a portion of its time addressing gun violence and race relations. But "Filthy and Fried" – written by Mike Cooley – is a soft-spoken personal tale that traces changing gender roles, youth and parenthood. Rollingstone.com

8. The Head & The Heart (US)  reinforce their sunny pop tendencies on “Signs of Light,” all but leaving their Seattle folk roots behind, in sounds if not themes. The band’s third album retains the ace harmonies and has a bunch of good songs, but too many coats of glossy production make them sound, for the first time, like too many other bands. Nothing that can’t be remedied with a little sandpaper and turpentine. Washingtonpost.com
9. Nick Cave & The Bad Seeds (UK)  One More Time With Feeling, a film about both his new album and the death of his teenage son Arthur in 2015, Nick Cave gently counsels against linking the contents of the former too closely with the latter. He points out that most of the lyrics were written prior to his son’s death, that he was too stricken to write anything worthwhile in the aftermath. The Guardian.com

10. King Creosote (SCO)   Det är lätt att beskriva Kenny Anderson så att han verkar trevlig men halvintressant, en gör-det-själv-entreprenör från den östskotska vischan som gillar tokroliga artistnamn och ger ut skivor så småskaligt och ofta att man behöver bo granne med honom för att ha full koll.”Astronaut meets appleman” är inte lika sammanhållen, den spretar lite hit och dit mellan säckpipor och stråkar, bebisbabbel och en gnutta elektronik. Men åtminstone hälften av låtarna håller hela vägen och rösten i sig är nog för att lyfta resten. DN.se

Två veckors lyssnande som vanligt. Söndag den 2 oktober ska ni senast lämna era röster. Här är länken

13 kommentarer:

  1. 1. Ursut 2p.
    2. Wilco 5p.
    3. Teenage Fanclub 5p.
    4. Preoccupations 5p.
    5. Jamie T 2p.
    6. Madness 3p.
    7. Drive-by-truckers 3p.
    8. The head and the heart 5p.
    9. Nick Cave 3p.
    10. King Creosote 3p.

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort missen att skriva mina kommentarer men på något sätt försvann dem och de blev inte publicerade.
    Jag orkar inte skriva allt igen. Jag vill bara säga en sak om Nick Caves sång. Jag citerar Nöjesguiden angående poängsättning av hela hans senaste album:
    "Hur recenserar man en förälders sorgbearbetning efter sin avlidne son? Hur bedömer man lyriska och musikaliska kvaliteter i något som är sprunget ur bottenlös förtvivlan? Hur betygssätter man ett verk från en artist som alltid laborerat med mörkrets fascination, och som nu står naken utan minsta antydan till förställan i ett mycket djupare mörker? Det går inte att bedöma, att kritisera eller att betygssätta. Ett sådant verk går bara att antingen försöka behålla distans till, eller att låta sig dras med ned i bråddjupet tillsammans med."
    Jag har satt en trea för jag tycker det är alltför privat och jag har ingen lust att lyssna så ofta på just denna sång. Jag tycker ungefär som Drowned in Sounds skribent som : "‘I Need You’ i a fine songs, but over multiple listens it’s difficult not to feel like it is lacking something. It feels like the latest Cave straight-ahead pop effort that doesn’t quite work because of its conventionality. Its swelling synths aren’t full-bodied enough to carry an otherwise fairly uninteresting arrangement and Cave’s over-accented croon doesn’t work as well as his almost off-the-cuff approach to the rest of the album."
    Jag skulle egentligen valt en annan sång, som känns mer allmängiltig, detta är privat terapisession.

    1. Ursut 5p Grymt bra hardcore av mycket kompetenta musiker
    2. Wilco 4p
    3. Teenage Fanclub 5p
    4. Preoccupations 4p
    5. Jamie T 5p
    6. Madness 4p
    7. Drive-by Truckers 4p
    8. The Head & The Heart 4p
    9. Nick Cave - egentligen bör den ej poängbedömas, men den får annars 3p
    10. King Creosote 5p

    SvaraRadera
  3. 1. Ursut 3p Hade gillat det bättre om jag varit yngre och argare

    2. Wilco 2p Men så här gammal och trött är jag inte

    3. Teenage f 6p Vissa sånger älskar man bara, så luftig och självklar.

    4. Preocc. 3p Skulle kanske gilla den om jag lyssnat 10 gånger, har väl
    lyssnat 3, idéer som räcker till en cd-box. Några bra.

    5. Jamie T 1p Odräglig rappare alltså

    6. Madness 4p Verkar fortfarande ha skoj

    7. DBT 4p Låter som dom brukar, bra låt

    8. Head/heart 3p Väldigt mycket Bregott på den här mackan

    9. Nick Cave 5p Inga problem att sätta poäng, lättare om man inte har
    barn tänker jag. Låten är ju skriven innan sonens död
    och texten handlar bara om sonens död om man vill att
    den skall handla om det även om Cave själv naturligtvis
    sjunger om sin döda son.

    10. King C 5p Låter som nåt överblivet från Waterboys mästerverk
    Fishermans blues.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angående Jamie T - jag valde denna låt som jag, förvånansvärt gillar, men albumet är ju otroligt varierat. Du som gillar Clash - lyssna på några låtar som skulle kunna vara med på Combat Rock.
      Angående Cave, så är väl videon gjord efter sonens död, tror jag.

      Radera
    2. Jamie T låter som en empatilös hallick, fixar inte honom.

      Radera
    3. Som en empatilös hallick - ord och inga visor!

      Radera
  4. Ursut 3p
    Wilco 3p
    Teenage Fanclub 5p
    Preoccupations 3p
    Jamie T 2p
    Madness 3p
    Drive-by-Truckers 4p
    The Head and the Heart 3p
    Nick Cave & the Bad Seeds 3p
    King Creosote 5p

    SvaraRadera
  5. Ursut 3p
    Wilco 3p
    Teenage Fanclub 5p
    Preoccupations 3p
    Jamie T 2p
    Madness 3p
    Drive-by-Truckers 4p
    The Head and the Heart 3p
    Nick Cave & the Bad Seeds 3p
    King Creosote 5p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du är med Jägarn. Du får bara rösta en gång dock. Nice try.

      Radera
  6. 1. Ursut 3p
    2. Wilco 3p Jag älskar Uncle Tupelo men har aldrig förstått mig på Wilco riktigt.
    3. Teenage Fanclub 2p Jag har aldrig lyckats begripa mig på TF:s storhet heller tyvärr.
    4. Preoccupations 3p
    5. Jamie T 5p Inte min stil, men jag gillar denna låten.
    6. Madness 5p Oväntat bra.
    7. Drive-by Truckers 6p Låter som de brukar, fast på en riktigt bra dag.
    8. The Head & The Heart 3p
    9. Nick Cave 4p Som det stod i recensionen - det är bra, men det är något som saknas.
    10. King Creosote 3p

    SvaraRadera
  7. 1. Ursut: 3. Inget fel på energinivån och trummisen pinnar på bra, men är inte bara oemottaglig för growl - tycker det är direkt fördärvande.

    2. Wilco: 2. Lataste Tweedy nånsin.

    3. Teenage fanclub: 5. Svar: Som Teenage Fanclub. Fråga: Hur låter längtan?

    4. Preoccupation: 3. De blir sämre och sämre för varje namnbyte.

    5. Jamie T. 3.

    6. Madness: 4. Min första pop-lp, som jag vill minnas att jag fick julen 1980, var Madness 7. I några år mellan 10-13 fanns det inget annat än Madness, dyrkade dem mer än något annat. Jag och min bästis Dan härmade deras sätt att se lattjo ut på skivomslagen, provade farsgubbarnas hattar och solglasögon och drog ut våra byxor i låren för att få "baggy trousers" och se coola ut och få chans på tjejer. Vi blev förstås varken coola eller fick chans på tjejer. (Raka motsatsen, när vi hade charader på en födelsedagsfest i femman eller sexan så fick min klasskamrat Lotte den omåttligt sinnesutvidgande uppgiften att härma mig, gick upp på golvet och upprepade med tjatig röst "madness madness madness madness" medan jag satt liten och förödmjukad och hoppades få dö) . Nåja. Vad skulle vi med tjejer till? Våt största kärlek var ju ändå Madness. Och även om relationen blivit mer distanserad under åren, så är det ju ändå nåt visst med första popkyssen.

    7. Drive-by truckers: 4. Deras sista skiva American band är förstklassig, det bästa Neil Young inte gjort sedan Ragged Glory. Just den här låten är bara bra, och just därför en av de sämsta på skivan.

    8. The head: 3. Till skillnad från Teenagae fanclub är The head and the heart inte medvetna om att SMÖRET MÅSTE VARA SALTAT.

    9. Nick Cave: 6. Det är inte betyget som är överflödigt - det är orden.

    10. King Creosote: 5. Det stora vemodet tycks alltid rulla in över Fyfe. Mollmännen i fiskebyarna är kärva busar som bara gråter med sin gitarr.

    P.S: Ingemar B, dina försvunna röster ligger under King Crimsons live-recension. :)

    SvaraRadera
  8. 1. Ursut 3p. Ett gäng som låter som de är övertygade om punkens kreativa och frigörande kraft. Det är typ det enda jag förstår av HC-punk, svårt med brötsången
    2. Wilco 3p. Jag gillar verkligen Wilco för ca 10-5år sedan, men det känns som att den riktiga nytändningen uteblir.
    3. Teenage Fanclub 5p.trotjänare som låter som de ska, alltså som vanligt
    4. Preoccupations 6p. Jag har lyssnat på deras nya skiva hela veckan. Så bra det är, energin flödar, deppigt utan att vara klyschigt och inte sällan melodiskt och dansant utan att bli för insmickrande.
    5. Jamie T 2p. Från rätt kul anglofil rap/indiepop med släktskap till the streets och arctic monkeys till rapmetal typ limp Bizkit. Att påstå att utvecklingen både är djärv och dumdristig får väl ses som ett understatement
    6. Madness 3p. Låter som förr ju!
    7. Drive-by-truckers 4p, han sjunger så bra, nästan en femma
    8. The head and the heart 3p, går spårlöst förbi
    9. Nick Cave 4p. Svårbedömt som Ingemar skrev, kommer säkert återkomma till denna skiva i framtiden, men just nu lyssnar jag hellre på annat
    10. King Creosote 4p, gillar verkligen stämningen och arrangemangen. Låten sticker inte ut, men jag får en känsla av att albumet kan vara riktigt bra om jag ger det den tiden som krävs.

    SvaraRadera
  9. 1. Ursut 2p.
    2. Wilco 4p.
    3. Teenage Fanclub 4p.
    4. Preoccupations 3p.
    5. Jamie T 2p.
    6. Madness 3p.
    7. Drive-by-truckers 3p.
    8. The head and the heart 3p.
    9. Nick Cave 4p.
    10. King Creosote 4p.

    SvaraRadera