söndag 22 maj 2016

Vecka 21-22 presenteras av jurymedlem Claes

Bildresultat för jonathan johansson
Jonathan Johansson sjunger på sång nr 4


















Jag vill tacka för förtroendet att sätta ihop denna omgången av Poplistan och tack 
till Ingemar för hans stora engagemang för bra musik.

Förra gången jag gästspelade på Poplistan, var det bara Svensk musik och många 
olika musikstilar,  så blir det även denna gången. Pop, Rock, Hip Hop, Hårdrock och Metal.

Första låten blir med Håkan Hellström, jag bara måste, för att den är bra och jag måste passa på
för jag vet att Håkan aldrig skulle dyka upp om Ingemar får bestämma. Nu är det bara att vänta 
på konserterna på Ullevi.

Håkan Hellström – Din Tid Kommer.

Låt nummer två kommer från Ebbot Lundberg som tillsammans med hans nya band The Indigo
Children släppt ny skiva.
Ebbot Lundberg – I See Forever.

Jag fortsätter med Göteborgsprofiler, låt nummer tre blir med mannen med rösten, myten, legenden Freddie Wadling.
Freddie Wadling – Nu Lyfter Vi Från Marken.

Jonathan Johansson kommer från Malmö och har gett ut fem skivor.
Jonathan Johansson – No Rest For Me.

Lite HipHop från Promoe förstärkt med Hurula på sång.
Promoe – Fult Folk.

Nu blir det flummig musik med det nya bandet Hashish.
Hashish – Fly Away.

Nästa låt kommer från sångerskan, producenten, musikern och låtskrivaren Pernilla Andersson.
Pernilla Andersson – Tigrinnan.

På med björnhuvudena för nu kommer Teddybears.
Teddybears – Best You Ever Had.

Hårdrocken på denna listan kommer från Halmstads bandet Spirituell Beggars.
Spirituell Beggars – Lonely Freedom.

Sista låten från mig denna gången är en fjorton minuters låt från bandet Cult Of Luna.
Cult Of Luna – Cygnus.


Ni har två veckor på er att lyssna på dessa låtar. Era röster ska lämnas senast 20.00. 
söndag den 5 juni (då är jag på Ullevi och har allsång med Håkan). Här finns länken 

10 kommentarer:

  1. 5p. Håkan Hellström – Din Tid Kommer.
    Inte det bästa som har kommit från Håkan, men bra nog. Tyvärr har jag inga biljetter till Ullevi så jag åker till London istället för att dränka sorgen.

    4p. Ebbot Lundberg – I See Forever.
    Giller Ebbot. Och Indigo Children. Ämnade för stordåd. Kanske.

    6p. Freddie Wadling – Nu Lyfter Vi Från Marken.
    Hur många gånger har inte Freddie varit nere för räkning? Tycker att det här är en underbart vacker låt skriven av Stina Nordenstam. Amanda Werne gör ett fantastiskt jobb på hela plattan Efter Regnet.

    3p. Jonathan Jonasson – No Rest For Me

    3p. Promoe & Hurula – Fult Folk

    2p. Pernilla Andersson – Tiggrinnan

    2p. Hashish – Fly Away

    2p. Teddybears & Gorilla Zoe – Best You Ever Had

    2p. Spiritual Beggers – Lonely Freedom

    3p. Cult Of Luna & Julie Christmas - Cygnus

    SvaraRadera
  2. Tack för denna lista, Claes. Kul med greppet att bara plocka svenska låtar. Förutom några enstaka blindskär..., så gillade jag en hel del.

    1. Håkan Hellström 1p Ja, vad ska man säga. Det är en gåta för mig att man kan gilla detta. Sjunga har han ju aldrig kunnat, men det finns fler som sjunger falskt, som jag ändå kan gilla. Jag får öronskav. Att lyssna på hela låten går ju inte, men jag har försökt att lyssna på en halv minut i taget, men låten är ju bara tråkig arenarock a la Coldplay.

    2. Ebbot Lundberg 3p Ebbot kan ju sjunga... Gillade ju SOOL länge och väl, även om jag ledsnade lite på dem på slutet. Detta är helt OK, men jag känner inget större sug att lyssna på den igen.

    3. Freddie Wadling 4p Bättre än Ebbot. Freddies sköra och känslosamma röst får mig att lyssna på allvar. Genuint.

    4. Jonathan Johansson 4p Jonathan kan också sjunga och gör det riktigt bra. Ska kolla in honom lite mer framöver. Bra produktion också.

    5. Promoe, Hurula 2p För mycket Promoe och för lite Hurula.

    6. Pernilla Andersson 3p Mycket Vreesswijk. OK.

    7. Hashish 3p Alltså, jag gillar ju detta - svalt och jazzigt. Lite lång för att lyssna på hemma, men skulle funka perfekt på en jazzklubb a la Nefertiti.

    8. Teddybears 4p Har alltid gillat dem, inte minst live, med eller utan björnmasker. Lite New Order-disco.

    9. Spiritual Beggars 4p Ny bekantskap. Mycket 70-tal. Även dessa känns som ett typiskt bra liveband. Orgeln (!!) på slutet lyfter poängen till en fyra.

    10. Cult of Luna 5p Tufft att avsluta med en 15-minutare. Jag gillade mycket av detta och stålsatte mig att lyssna på denna ett antal gånger och - det håller riktigt bra. Komplex musik, ska vi kalla det progressiv metall? Det mycket maffiga slutet får mig att kapitulera - den får det högsta betyget på denna lista.

    SvaraRadera
  3. Hoppas ni i Juryn hittade något bra, jag är mest nöjd med att Håkan äntligen får vara med här.
    1.Håkan Hellström 5p.
    2.Ebbot Lundberg 4p.
    3.Freddie Wadling 5p.
    4.Jonathan Johansson 4p.
    5.Promoe, Hurula 4p.
    6.Pernilla Andersson 3p.
    7.Hashish 5p.
    8.Teddybears 4p.
    9.Spiritual Beggars 4p.
    10.Cult of Luna 6p.

    SvaraRadera
  4. Tack för listan Claes, du har hård konkurrens av väder så snabba betyg:

    1. Håkan H: 5. Västkustens Lasse Lönndahl river upp land och hav, men mitt intresse är svalt när nu Göteborg bultar av masshysteri och tropisk kättja. Men lite deltar jag trots allt, det här är ju en riktigt fin dänga, veckans bästa.
    2. Ebbot: 4
    3. Freddie: 3
    4. Jonathan: 3
    5. Promoe: 2
    6. Pernilla: 2
    7. Hashish: 2
    8. Teddybears: 1
    9. Spiritual beggars: 2
    10. CoL: 3

    SvaraRadera
  5. Den här listan fick mig att inse hur dåligt jag hänger med i svensk musik. En riktigt stark lista.

    1.Håkan Hellström 4p. Jag gillar låten, men jag klarar inte av hans texter ibland. Den här är bitvis som en dålig översättning av jag vet inte vad (jag är ju översättare och granskar översättningar hela dagarna, så det är en arbetsskada tyvärr) - det låter bara konstigt. Men om man inte lyssnar så mycket på texten så är det en bra låt som biter sig fast vare sig man vill det eller inte.
    2.Ebbot Lundberg 5p. Jag gillar Ebbot, riktigt bra tycker jag.
    3.Freddie Wadling 4p. Fint.
    4.Jonathan Johansson 3p.
    5.Promoe, Hurula 5p.Inte min musikstil, men riktig bra, veckans starkast för mig.
    6.Pernilla Andersson 4p. Det hade kunnat bli riktigt, riktigt bra. Mycket Kajsa Grytt över sången och texten, men det hade jag kunnat leva med. Texten är brilliant biitvis, men som helhet funkar det inte riktigt, det blir som en massa bra fraser som klistrats ihop lite hipp som happ. Cornelis hade gråtit.
    7.Hashish 3p.
    8.Teddybears 3p.
    9.Spiritual Beggars 4p.
    10.Cult of Luna 4p.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att läsa dina kommentarer, Eva.

      Radera
    2. ☺ Jag brukar vara ute i sista minuten, men i dag hade jag mer tid.

      Radera
  6. 1 Håkan 4p Visst har han gjort bättre låtar, gillar att det låter som tidig New
    order
    2 Ebbot 4p En bagatell, men en bra sådan

    3. Freddie 4p Han har det bra nu

    4. Jonathan J 2p Lät inte alla amerikanska indieband så här för 5 år sen, Fleet
    foxes, Grizzly bear, Bon Iver o andra tråkmånsar.
    5. Promoe 3p Gott med lite rytm

    6. Pernilla A 2p Stadsfestivalsmusik

    7. Hashish 4p Nästan hissmusik men funkar bra att städa till

    8. Teddybears 2p Gillar bandet men det här är sådär

    9. Spiritual b. 5p Underbar 70 tals hårdrock kryddad med lite stoner rock.
    Grym låt som tar mig tillbaks till pojkrummet i Lindome.
    10. Cult of Luna 3p Det här är väl egentligen flera låtar som sitter ihop, nästan omöjligt
    att sätta betyg på. Sista "låten" är bäst.

    SvaraRadera
  7. Kul lista och roligt koncept, gillade inte allt men ändå

    1.Håkan Hellström, jag är ett stort fan av Håkan. Jag bevakar varje släpp förväntansfullt och för det mesta infrias förväntningarna med råge som exempelvis de två senaste plattorna. Den senaste EP:n blev en stor besvikelse för trallvänligt, totalt innehållslös text och han lagt sig till med en irriterande frasering. Vad finns nerven, glädjen och känslorna från förr! 2p
    2.Ebbot Lundberg 3p. Ha sett indigo children och ebbot live, riktigt bra, tyvärr har får han inte riktigt till det i studion. Väntar fortfarande spänt på den riktiga nytändningen
    3.Freddie Wadling 5p. Tredje göteborgslegenden, blev låten bättre efter den tragiskt bortgången? Definitivt, men så är det sammanhanget gör sitt
    4.Jonathan Johansson 2p, alla säger att han är så fantastisk, jag försöker förstå men det går inte. Lite som min över 20-åriga totala kamp för att fatta Kents storlek
    5.Promoe, Hurula 3pHiphop för folk som inte gillar hiphop. En bagatell men jag gör tummen upp för, både till låten och Claes som tog med den
    6.Pernilla Andersson 2p
    7.Hashish 4p, inte så flummigt som bandnamnet antyder
    8.Teddybears 3p, bättre än förväntat
    9.Spiritual Beggars 2p Deep Purple meets stoner metal, hör tyvärr inget som låter bättre än något annat
    10.Cult of Luna 2p lite överkurs för mina öron men kul att ge den en chans . Kul att trummisen enligt Wikipedia är en mångsysslare som hörs även på just Håkan Hellströms förra platta, deportees och Phoenix

    SvaraRadera