tisdag 26 april 2016

LIVE: Strawbs överraskande vitala i Derby



Ännu ett "gammalt" band som fortfarande håller igång. Personligen så
minns jag speciellt två låtar med The Strawbs från tiden på 70-talet: Lay Down
och fackföreningslåten Part of the Union. Vist har jag hört den underbara Hero 
And Heroine och någon folkmusikskimrande pärla, men inte så mycket mer.
Det här gänget har jag hållit på i nästan 50 år i olika skepnader. Kvar sedan starten
finns sångaren och ledaren Dave Cousins,  Andra trotjänare är Charles Cronk på bas
och Dave Lambert på gitarr. Övriga två på scenen är mer färska i bandet, men som
tillförde mycket; portugisiske Tony Fernandez på trummor och Dave Bainbridge 
(bild nedan)  på keyboards.

Konserten gick av stapeln på puben Flowerpot i Derby, en mysig lokal som tog
in max 250 personer. Här är det spelningar i stort sett torsdag-söndag varje vecka.
Strawbs gick på strax efter 21 och det började lite darrigt, mest beroende på att
Dave Cousins röst inte höll så bra. Ibland sjöng i stället den eminente gitarristen
Dave Lambert och då blev faktiskt ett lyft vokalt. Men visst lät gänget bra! Trummisen
Fernandez gav en härlig tyngd till bandet. Inget mesigt sound här inte. Och många
av oss baxnade av Lamberts fräcka gitarrspel. Ganska nyss spelade Rick Wakemans
son Adam i bandet, men jag blev imponerad av den nye keyboardisten Bainbridge.

Bandet har ju en diger lista av låtar och det blev en härlig mix. Konserten bestod av två
set och och i det andra blev det en del akustiska låtar. Den som inte känner till Strawbs,
så ska det sägas att de har sina folkmusikrötter. Sandy Denny sjöng ju där innan Faiorport.
Men det kan ju också låta som Genesis, Camel eller Family, det senaste mest beroende
på att Cousins sång ibland påminner om Roger Chapman. Sedan ska sägas att Cousins
röst bar bättre i det andra setet.

Det var med stor glädje jag lämnade detta gig. De spelade min favorit Hero And Heroine
och avslutade förstås med Lay Down, men utelämnade Part of the Union. De har nog
tröttnat på den. Trots det så hade jag just den i skallen under resten av helgen i Derby
med omnejd...

Fem poäng av sex är de värda. 5




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar