lördag 5 december 2015

LIVE: De Montevert

Ellinor till vänster tillsammans med basisten





















Det är tätt mellan konsertbesöken denna höst. Igår fick jag besök av den
f.d. jurymedlemmen Claes Darell. Då gällde det att kolla vad det fanns
för livemusik att kolla in på gigkalendern.
Vi valde De Montevert eller Ellinor Nilsson som hon egentligen heter.
Ellinor är från Falun och skivdebuterade 2012 Vänner Och Ovänner.
Jag gillar den. Hon har en röst som fångar en och de poppiga electro-
låtarna visar att hon har talang.
Nu var det releasefest för hennes självbetitlade andra album på Kultur-
huset Oceanen i Masthugget. Jag hade förväntat mig en ensam tjej
med synt, men istället hade hon med sig en basist och trummis plus
att hon spelade elgitarr under hela konserten.
De nya låtarna känns lite tyngre. Hon påminner kanske något om
P.J. Harvey, både till utseende och musik. Det var en helt OK konsert,
men jag, liksom Claes, saknade lite arrangemanget med syntarna, som
var så fint med den första plattan. Men hon är begåvad och vi lär nog
höra mer av De Montevert framöver,
Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar