söndag 18 oktober 2015

Poplista v 43-44

La luz



DIET CIG kommer från USA. Enklast tänkbara sättning; trummor o gitarr. Från debut ep:n
som kom i våras.
ODISSEE har med sig hip hop till poplistan, jazzig sådan. ALICE BOMAN har vart med förut, Jakkoo Eino Kalevi har mixat om låten, lagt på rytmer och fått den att svänga.
FRITZ KALKBRENNER är en tysk DJ och bli inte rädda nu, det här är varm musik, en riktig dänga
faktiskt.
Det har vart tyst om Portishead länge nu, Geoff Barlow därifrån har också bandet BEAK och
och vänder man på det blir det KAEB.
LA LUZ kryddar sin pop med doo-wop och surfmusik. Amerikanskt tjejband.
JAMIE X skiva har hyllats rejält av kritiker och om jag minns rätt så har han inte vart med på poplistan, dags nu.
Ni kommer väl ihåg Arab strap som la ner för 10 år sen. AIDAN MOFFAT har efter bandet samarbetat en hel del med pianisten BILL WELLS. Två skäggiga män.
BOB HUNDs senare plattor har jag inte orkat med och när jag hörde "Reserverat för spöken"
på radion trodde jag först att det var nåt från 90-talet jag missat men det är 2015.
BEARDFISH är från Gävle. Låten är en vers, en refäng och sen extas.

Ja det var det hela och jo förresten det är inte grandmaster Berg som satt ihop listan utan
Ingemar S.

Två veckor på er att rösta, dvs sista datum är 1 november och länken till låtarna är här.

6 kommentarer:

  1. Här kommer mina poäng; höga den här gången :-) Om jag hinner återkommer jag med lite kommentarer också innan söndag, men har det lite stressigt så tänkte det var bäst att lägga upp poängen i alla fall.

    1. DIET CIG 5p
    2. ODISSEE 3p
    3. ALICE BOMAN 3p
    4. FRITZ KALKBRENNER 4p
    5. KAEB 2p
    6. LA LUZ 3p
    7. JAMIE X 2p
    8. BILL WELLS AIDAN MOFFAT 6p
    9. BOB HUND 5p
    10. BEARDFISH 3p

    SvaraRadera
  2. 1. Diet Cig 2p Låter amatörmässigt. men det är väl meningen. Gör inget bestående intryck.

    2. Odisse 2p Gillar orgeln, blåset. Det svänger. Mindre pratsång så hade betyget blivit högre.

    3. Alice Boman 3p Hon sjunger fint. Nästan en fyra.

    4. Fritz Kalkbrenner 1p Nä, smetigt och tråkigt.

    5. KAEB 4p Svag för stämsång,inte minst när stämmorna nästan skär sig. Stråkarna faller inte ur ramen heller.

    6. La Luz 5p Hm. Jag och orgel. Gillar de här tjejerna. Låten är ju inte så märkvärdig, så jag tänkte ge en fyra, men sen såg jag videon och såg deras spelglädje. Är väl lite förtjust i den mörka gitarristen, kan tänka.

    7. Jamie XX, 3p Jovars, softat o snyggt. Var rädd att det skulle bli pratsång, men det blev det inte som tur var. Väldigt hypat det här. Är inte helt såld på detta, men kan tänka mig att den växer. Funkar i alla fall bra som bakgrundsmusik.

    8. Bill Wells & Adian Moffatt --- Deltar inte längre. Är inte förtjust i att man bara läser en text utan nästan någon musik till, så jag hade dissat denna. Den skulle passat på bloggen Diktlistan.

    9. Bob Hund 4p Bra text, som sjungs istället för pratas :) Och det här bandet är alltid bäst LIVE.

    10. Beardfish 3p Inte så tokigt.

    SvaraRadera
  3. Okej, då ska vi se

    1. DIET CIG 4p det låter som Juliana Hatfield 1992, trots att jag hört det förr så tror jag att det kan sätta yngre tjejer och killars hjärtan i brand 2015
    2. ODISSEE 4p, lite utanför mitt vanliga fokus och kan därför jag tycker att det svänger riktigt fint
    3. ALICE BOMAN 5p hon sjunger fantastiskt och är av många begåvningar kring rundgång och studio Möllan i Malmö
    4. FRITZ KALKBRENNER 2p, lämnar inga spår
    5. KAEB 3p
    6. LA LUZ 4p gillar svärtan
    7. JAMIE X 3p älskar verkligen Xx men ensam försvinner något
    8. BILL WELLS AIDAN MOFFAT länken försvann så jag får avstår, han mumlar säkert som vanligt
    9. BOB HUND 4p, hämtar barn på fritids samtidigt som Tomas Öberg, känns alltid märkligt eftersom Bob hund var en gång minst lika bra som sonic youth, pixies och pavement samtidigt som det är en vanlig kille
    10. BEARDFISH 2p, lite korpserien över detta

    SvaraRadera
  4. Inga kommentarer den här gången

    1. Diet Cig – Harvard 2p
    2. Odisee – That’s Love 2p
    3. Alice Boman - Be Mine 3p
    4. Fritz Kalkbrenner – Back Home 1p
    5. KAEB – When We Fall 3p
    6. La Luz – Don’t Wanna Be Anywhere 2p
    7. Jamie XX – SeeSaw 1p
    8. Bill Wells – Danse Profane 4p
    9. Bob Hund – Reserverat för Spöken 5p
    10. Beardfish – The One Inside Part Three 4p

    SvaraRadera
  5. 1. Diet cig: 4. Juliana Hatfield var min första tanke (en tanke jag tydligen delade med Henrik). Det här osar (eller stinker beroende på preferenser) nittiotalsindie. Var själv ingen fan av Hatfield-skolan, men gillar den här tjejens röst, och den löst strängade slacker-bartnett-popen är helt ok eftermiddagsförströelse.

    2. Odisee: 3. Trevlig bekantskap, men stör mig något på den frisinnade orgeln. Klaviatursolon är ett ont som måste fördrivas, vik hädan ni spattiga fingertoppar. Finfint blås dock.

    3. Boman: 4. Vemodigt 60-talskitsch. Bra, men förväntar mig ännu mer av två egensinnen som Jaakko och Alice.

    4. Fritz Kalkbrenner: 3. Hörde en längre version av denna hos Ingemar S, tyckte bättre om den. Här dör svänget i en evig refräng. Styrkan ligger i discogitarren.

    5. Kaeb: 4. Den här tror jag funkar bättre i sitt sammanhang, mer stämning än melodi. Gillar den, och med annan inramning skulle jag nog gilla den än bättre.

    6. La Luz: 3. Ett genomgående lätt anslag genom listan, doo wop med cigg i mungipan. Saint Etienne och Stereolab hade gillat, men lämnar mig oberörd.

    7. Jamie xx: 3. Som sagt, en samling låtar som tematiskt flyter in och ur varandra utan att nödvändigtvis dela genrer. Hela listan är vadderad i nostalgi, iofs förtjusande, men det bränner sällan till. Gillar allt, älskar inget...

    8. Wells/Moffat: 5. ... tills nu! Det är mig fullkomligt egalt om man gallskriker, pratar eller viskar sig igenom en låt - sålänge kvaliteten är så här hög. Moffat har aldrig låtit så James Yorkstonsk som här, det är inte så rännstensdesillusionerat som mycket annat av den här mannen och tamejfan om jag inte hör ordet "toddler" nånstans där i mitten av svadan. När fan blir gammal...

    9. Bob Hund: 5. Så bränns det vid igen, Bobby the Dog krautar loss!

    10. Beardfish: 1. Efter två rakt upp i krysset avslutar vi med ett stolpskott och rött kort.

    SvaraRadera
  6. 1. Diet Cig – Harvard 3p.
    2. Odisee – That’s Love 2p.
    3. Alice Boman - Be Mine 2p.
    4. Fritz Kalkbrenner – Back Home 3p.
    5. KAEB – When We Fall 2p.
    6. La Luz – Don’t Wanna Be Anywhere 3p.
    7. Jamie XX – SeeSaw 3p.
    8. Bill Wells – Danse Profane 2p.
    9. Bob Hund – Reserverat för Spöken 4p.
    10. Beardfish – The One Inside Part Three 3p.

    SvaraRadera