lördag 15 november 2014

Lite av varje - Sven Bertil kontra Elton John

Sven-Bertil Taube | Hommage


*  Här är två album som jag lyssnat på mycket de senaste veckorna.
Det är ingen hårdrock om man säger så, men musik att lyssna på
i lugn och ro.

1) Low Roar - 0    Skivan heter alltså Noll, fast med siffran. Det är ett
alldeles strålande album med god kvalité rakt igenom. Bakom namnet
döljer sig amerikanen Ryan Karazija, som har flyttat till sitt favoritland
Island för att där bygga upp en ny musikkarriär tillsammans med inehemska
musiker. Flera recensenter har redan börjar nämna den som årets bästa och
jag håller med om att den bör komma i topp 10, när årsbästalistorna kommer
framöver. Läs denna sajt om du vill få mer info. Eller varför inte lyssna på
skivan här på Spotify.

2) Greylag  Detta bands självbetitlade album har varit en smygare, som
växer för varje lyssning. Detta är Portlandstrions debutalbum, men deras
musik känns verkligen inte som den var gjord av några nykomlingar precis.
Läs mer om Greylag och albumet på den fina sajten Stereogum här eller
lyssna här.

* Behöver jag säga att något spår från ovanstående två album kommer
att dyka upp på den nästa Poplistan. Problemet är att välja ut vilken
av alla goda låtar som man ska ta.

* Elton John på Scandinavium igår... Tre poäng i GP. Igår frågade några
kollegor i min ålder på jobbet om jag skulle se dennes konsert igår. De vet
ju att jag gillar musik om man säger så...  Jag svarade då ungefär: "Nej, Nej.
För allt i världen. Det vore det sista jag skulle välja". Det var kanske något
bryskt för de blev nog lite lätt chockade och jag upplevde att de tog det lite
personligt och att det var som om jag dissade deras personliga musiksmak.
Jag tillade att jag tyckte mycket om Elton Johns tidiga album på 70-talet,
men att jag inte känner för att se honom 40 år senare. Vissa artister/band kan
ju faktiskt hålla klassen genom alla år, men att det inte har duggat tätt med
bra låtar de senaste decennierna, även om han faktiskt fick vara med på
Poplistan förra året (dissades av juryn och kom sist).

* Sven-Bertil Taube  Om någon igår skulle frågat om jag fick välja mellan
att gå på konsert med Elton John eller Sven-Bertil Taube skulle jag utan att
tveka valt Sven-Bertil! Den snart 80-årige Taube (fyller 24 november) senaste
album (och förhoppningsvis inte sista) heter Hommage och har fått fantastiska
recensioner i alla media. Hommage betyder ju hyllning och Sven-Bertil hyllar
bl.a. Olle Adolphsson, Lars Forsell och göteborgaren Gunnar Bohman. Den
siste har gått mig helt förbi.

* Foo Fighters till Nya Ullevi... Hur fasen kan ett sådant medelmåttigt rockband
dra så mycket publik så att de säljer slut Göteborgs största arena. Mycket
underligt.

* Och så ett meddelande internt till Poplistans jurymedlemmar: Jag skrev
för en vecka sedan om Tors önskemål om en resa i sommar till förslagsvis
London eller Glasgow/Edinburgh. Ingemar S och Fredrik har redan hoppat
på. Kul. Men för att kalla det en Poplisteresa behövs det några namn till.
Hör av er om intresse finns, så kan vi så småningom finna ett datum som
kan passa.

Low Roar - 0
Omslaget till Low Roars album 0






1 kommentar:

  1. Det hade varit kul med resan, men jag får tacka nej.
    Tack för två bra tips, Greylag och Low Roar.

    SvaraRadera