söndag 26 oktober 2014

Vecka 44-45


Den nya listan inleds med den första postuma artisten, Jack Bruce. Det är en ganska blandad kompott. För det mesta är det ganska lugn musik: folk, bluegrass, singer-songwriter och cool jazz. Äldst är nigerianske trummisen Tony Allen, 74 (bilden).

1. Jack Bruce (UK) Jag fick snabbt ändra om i denna lista när jag nåddes av det sorgliga beskedet om Jacks bortgång. Poplistan hyllar en av de stora med att placera honom först i startordning. Hans sista skiva blev  Silver Rails. Det låter mycket Cream av detta. Jag förvånar mig över att hans sång fortfarande är så stark. Vad handlar då Rusty Lady om då? Jo, järnladyn själv Margaret Thatcher. Jack Bruce hyllar knappast denna dam om man säger så…

2. Stirling Roswell , UK, (also known as Rosco) is a British multi instrumentalist and artist, known as being a former member of Spacemen 3. Artist, musician, poet and producer, Roswell is all of these and more and over the years he has embraced a myriad of artistic forms to great effect. firerecords.com

3. James Yorkston, UK, är en skotsk folkmusiker och en tidig medlem av Fence-kollektivet i Fife. Detta kollektiv vidgar sig alltmer och innehåller bl.a. King Creosote, The Aliens, KT Tunstall, Beta Band etc. Hans första album kom 2002 och det senaste Feathers Are Falling.

4. Kevin Robert Morby (US) is an American musician. He is best known as the bassist of Woods, and the songwriter and guitarist of The Babies. He released his debut solo album Harlem River in 2013, and his second album Still Life was released in October 2014. Wikipedia

5. Hiss Golden Messenger, (US) Ni har väl inte undgått min lansering av HGM på 5 Songs. Det är en amerikansk folkmusikduo, ursprungligen från North Carolina, bestående av MC Taylor och Scott Hirsch. Lateness Of Dancers är deras senaste album.

6. Peter Rowan, (US)  is an American bluegrass musician and composer. Rowan plays guitar and mandolin, yodels and sings. Wikipedia Rowan är 72 år och 1967 var med sitt band Earth Opera faktiskt förband till The Doors vid många konserter.

7. Steve Gunn (US), Gunn’s career shows a similar sense of patience: zoomed out, it looks like a 9-year crescendo, whose highlights include his earliest limited-run solo guitar improvisations, his work as a duo with drummer John Truscinski, a sideman in Kurt Vile’s band, the spine of the psych-folk supergroup Black Dirt Oak  Pitchfork

8. Tweedy, (US) Bakom detta namn döljer sig förstås Jeff Tweedy, ledare I det fina bandet Wilco, producent etc. Detta är hans andra soloalbum, fast det är en sanning med modifikation, eftersom det även finns andra musiker, inte minst hans son Spencer finns med på trummor .

9. Tony Allen, Ni  (bilden) The man who Brian Eno dubbed the finest drummer on the planet has made a string of intriguing albums in the 35 years since he left Fela Kuti, his partner in the creation of Afrobeat. This is undoubtedly Allen’s strongest 21st century album to date.  Songlines.co.uk


10. Marianne Faithfull, (UK) , Många rutinerade artister denna gång. Denna 68-åriga dam är bara tredjen äldst. Ja, ni vet väl det mesta om Marianne – Hade Mick Jagger som pojkvän en gång i tiden, hade en fin hit med As Tears Go Bye. Levde ett hårt liv med droger, men har överlevt. Hon nådde stora kommersiella framgångar  med albumet Broken English 1979. Give My Love To London är hennes 21:a album.

Ni har två veckor på er att lyssna på dessa låtar. Era röster ska lämnas senast 20.00. söndag den 
9 november. Länken har ni här.

11 kommentarer:

  1. Ute tidigt den här gången med min röstningen.
    1. Jack Bruce 3p.
    2. Sterling Roswell 3p.
    3. James Yorkston 3p.
    4. Hiss golden Messenger 3p.
    5. Kevin Morby 4p. (Bäst denna gång)
    6. Peter Rowan 3p.
    7. Steve Gunn 3p.
    8. Tweedy 3p.
    9. Tony Allen & Damon Albarn 3p.
    10. Marianne Faithfull 1p.

    SvaraRadera
  2. 1. Jack Bruce 3p Traditionell blues med tuff text eller vad sägs om Margaret Thatcher: ”
    The way she walked just wasn’t real
    Clouds of rust all swirling round her heels
    When she stepped from her oxhide car
    It was Winston in drag without the cigar
    Vila i frid, Jack. Tack för all bra musik genom åren.

    2. Sterling Roswell 4p Go’ lite lätt flummig låt, som får mig att sväva något över marken. Den ger mig också somriga känslor.

    3. James Yorkston 4p Fjäderlätt folk. Fint.

    4. Hiss Golden Messenger 5p En av mina favoritartister just nu, som ni nog har märkt. Har lyssnat massor på denna och ändå inte ledsnat. Det är ett gott betyg, det.

    5. Kevin Morby 4p Fin retrobagatell från denna Woods-basist.

    6. Peter Rowan 4p Fin country från denna bluegrasskille. Låten påminner om något som CSN eller CSNY gjort, men kommer irriterande nog inte på vilken låt den liknar.

    7. Steve Gunn 5p Låten lunkar på fint, men Gunns eminenta gitarrspel får den att lyfta ordentligt.

    8. Tweedy 3p Stämningsfull, men lite stillastående Tweedy.

    9. Tony Allen 4p Laidback, funkig och jazzig. Passar mitt mood nu. Härlig 74-årig trummis och en blurrig sångare hjälper till också.

    10. Marianne Faithfull 3p Egentligen är ju detta ganska bra, men jag kan inte hjälpa att jag ledsnat på den, dvs tvärtom mot sång nr 4 med HGM, som jag gärna lyssnar på om och om igen.

    SvaraRadera
  3. Är lite ledsen att jag inte hann med att lyssna in mig på country/proggrocklistan. Gillar utmaningen att lyssna på musik som annars går mig förbi. Denna veckan är jag med
    1. Jack Bruce 2p
    2. Sterling Roswell 3p introt får mig att tänka Bob hund i övrigt inga likheter
    3. James Yorkston 3p.
    4. Hiss golden Messenger 4p
    5. Kevin Morby 5p så otroligt bra, bästa folkpopen jag hört i år
    6. Peter Rowan 2p
    7. Steve Gunn 5p min andra favorit
    8. Tweedy 2p, men var tog hans fantastiska melodier vägen. Fatta inget, snudd på en 1a bara för jag blev så besviken
    9. Tony Allen & Damon Albarn 4p, imponerad
    10. Marianne Faithfull 3p,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henrik/ Även denna lista är en liten "smygare" med en del musik, som inte är mer annars så mycket, t.ex. Blues - Jack Bruce, Country/Bluegrass - Peter Rowan och Jazz/World Music - Tony Allen. Men jag kommer även framöver att ibland "chocka" er med lite annorlunda musik.

      Radera
    2. 1. Jack Bruce 3 p.
      2. Sterling Roswell 3 p.
      3. James Yorkston 4 p.
      4. Hiss golden Messenger 3 p.
      5. Kevin Morby 3 p.
      6. Peter Rowan 4 p.
      7. Steve Gunn 4 p.
      8. Tweedy 4 p. Inte den bästa låten. Ser fram emot konserten på Chinateatern tisdag kväll.
      9. Tony Allen & Damon Albarn 2 p.
      10. Marianne Faithfull 3 p.

      Radera
  4. Jack Bruce: 3. Låten är ju egentligen ingenting, men produktionen är fin. Det låter luggslitet och ouppfostrat, mer bärs än vin om man så säger. Summa summarum: överraskande ok.

    Sterling Roswell: 2. Skivomslaget är grymt. Och låten? Tja, ekorrn satt i granen är ju stygg kåtpunk i jämförelse.

    James Yorkston: 5. Alltså, jag har fortfarande idoler och James Yorkston är en av dem. Var i Anstruther, en liten sömnig fiskeby i Skottland, för två veckor sedan. Där bor James Yorkston (och även andra i det sk Fence-kollektivet). Själv var James Yorkston på turné när jag var där, men träffade en äldre dam på busshållplatsen som frågade om jag tyckte om skotsk folkmusik. Jag anade att det var nu jag förväntades babbla på om James Yorkston och King Creosote, så jag babblade på om James Yorkston och King Creosote. Damen nickade belåtet, hon bodde granne med den trevlige James med familj. Bara runt hörnet här, förstår du. Sedan undrade hon om jag var från Tyskland. Tja, det var väl det hela. Typ jag mötte nästan Lassie.

    His golden messenger: 3. Nu somnade jag gott, men Kevin Morbys version av Morricone på barnkalas väckte mig. Slocknade nog innan jag hann skriva något om James Yorksons låt: förtjusande, naturligtvis. så liten på åthävor, så stor på uttryck.

    Kevin Morby: 3.

    Peter Rowan: 4. Gillar Rowans röst, han kan sin Townes van Zandt. Fin lunk, lite inställsam - men vem vill brinna på söndag morgon?

    Steve Gunn: 4. Skivan är grym, Drifter dock det mest anonymt rockiga spåret. Bra ändå.

    Tweedy: 3. Inte mycket till melodi som Henrik skrev, men Tweedy klarar godkänt med bara sitt bräkande.

    Tony Allen/Damon Albarn: 5. Det behövs ingen Einstein för att begripa att ett samarbete mellan Albarn och Tony Allen aldrig kan bli fel. Tony Allen är i konkurrens med Jaki Liebezeit min favorittrummis. Kan varmt rekommendera Tony Allens Revolution, ger Fela Kuti och Talking Heads en match om första-priset i sväng. På den här låten (och hela skivan) är Allen återhållen, nästan passiv. Och det funkar precis lika bra!

    Marianne Faithfull: 5. Strålande avslutning på listan! Det skulle vara intressant att lyssna på en duett mellan Faitfull och David Tibet i Current 93. Fast det är klart, ingen skulle höra att det var en duett utan tro att det bara var den ena eller den andra. Så till förväxling lika är deras röster. Bedagat, minner om svåra liv och nära anstående domedag.

    SvaraRadera
  5. 1. Jack Bruce 2
    2. Sterling Roswell 3
    3. James Yorkston 4
    4. Hiss Golden Messenger 3
    5. Kevin Morby 5
    6. Peter Rowan 3
    7. Steve Gunn 3
    8. Tweedy 4
    9. Tony Allen 3
    10. Marianne Faithfull 2

    SvaraRadera
  6. Hmm, får faktiskt uppgradera Kevin Morbys låt till en fyra: en bagatell som sagt, men uppstudsig sådan.

    SvaraRadera
  7. 1 Jack Bruce 3p. Helt OK Creamblues med Jack Bruce som säger Hejdå och det är bara att tacka för musiken. Han tyckte inte lika bra om Margaret Thatcher som Annie Lööf gör.

    2. Sterling Roswell. 4p. Gillar UFO och rymdflörtandet bandet håller på med, skivan har alltså den smått briljanta titeln "The call of the Cosmos". Måste lyssna mer på dom.

    3. James Yorkstone 5p. Mycker vackert, får lust att skriva innerlig musik. Träffar du den där tanten igen Fredrik kan du väl hälsa från mig.

    4. His golden messanger. 5p Knocking on heavens door 2.0. Mycket lyckad uppdatering.

    5. Kevin Morby. 3p CV:n är mycket fin (Woods, The Babies). Låten en bagatell.

    6. Peter Rowan 2p. Låten säger mig inget, anynym göbbe med gitarr liksom.

    7. Stewe Gunn 3p. När man klickar på fliken liknande artister på Spotify brukar det
    visas 16 artister. På Stewe Gunns sida skulle det lätt kunna visas 10.000.

    8. Tweedy. 4p Wilco och son. Samma innerliga ljudbild som på Wilcos bästa skiva "Yankee hotel foxtrot". Bra låt.

    9. Tony Allen, Damon Albarn. 5p. Den här låten kunde nog lika gärna hamnat på Damon Albarns fina skiva från i våras. Egensinnigt och vemodigt

    10. Marianne Faitfull. 5p. Nick Cave har skrivit låten och hela Faitfulls skiva är nedgröttad i
    i den mylla där Cave bor. "Give my love to London" har gått mycket härhemma senaste tiden.
    Bra sorglig skiva och Late Victorian holocaust (om kolonialismens offer?) är en av de bästa låtarna.

    Nu lite mer Sterling Roswell, Girl from Orbit in dub låter lovande

    SvaraRadera
  8. 1. Jack Bruce 3p.
    2. Sterling Roswell 3p.
    3. James Yorkston 2p.
    4. Hiss Golden Messenger 4p.
    5. Kevin Morby 4p.
    6. Peter Rowan 2p.
    7. Steve Gunn 2p.
    8. Tweedy 3p.
    9. Tony Allen 3p.
    10. Marianne Faithfull 2p.

    SvaraRadera
  9. 1. Jack Bruce (UK) 4
    2. Stirling Roswell , UK, 3
    3.James Yorkston, UK, 3
    4. Kevin Robert Morby (US) 3
    5. Hiss Golden Messenger, (US) 4
    6. Peter Rowan, (US) 3
    7. Steve Gunn (US), 4
    8. Tweedy, (US) 5
    9. Tony Allen, Ni 5
    10. Marianne Faithfull, (UK) 3

    SvaraRadera