söndag 22 januari 2012

Ny Poplista vecka 4-5

White Denim
Jag vill börja med att välkomna Martin Widholm i denna juryn. Jättekul. Ni kanske märker den nya designen. Hoppas ni gillar den.
Här kommer så en presentation av de tio nya bidragen:

1. Kathleen Edwards. Hon är faktiskt Justin Vernons (Bon Iver) flickvän och han har också producerat hennes senaste skiva. Edwards  är född i Ottawa i Kanada och har spelat in fyra album, det första 2003. Detta är en singel från hennes senaste album Voyageur.
2. Magazine. Dessa gamla hjältar från Manchester gör comeback efter 30 år. Frontmannen Howard Devoto började ju i poppunkbandet Buzzcocks men lämnade redan 1977 för att starta gruppen Magazine i Ma. Bandet blandade punk och artrock och hade ett alldeles speciellt sound med mycket keyboards.  Texterna innehöll mycket samhällskritik. Hur håller dem idag?

3. The Subways Denna engelska trio startade 2002 och spelar alternativ rock med stor energi och glädje. Deras album All Or Nothing kom 2008 och nådde som bäst 17:e plats på englandslistan.
4. White Denim är ett spännande band från Austin, Texas.  De testar alla slags stilar; dub, psykedelisk rock, blues, punk, progressiv rock, jazz och experimentell rock.  Deras senaste album ”D” har hyllats i medierna och har placerats mycket högt på många årsbästalistor 2011.
5. Real Estate är ett indieband från New Jersey, som spelar lo-fipop. Även detta gäng har hyllats för sitt andra album ”Days”, t.ex. i Pitchfork. Ingemar S har lobbat för bandet.
6. The Computers  Här är det pang på rödbetan från detta Exeterband. Deras debutalbum innehåller elva låtar som alla är runt två minuter långa. Albumet spelades in hemma hos John ”Speedo” Reis, fd medlem i Rocket From The Crypt. Hardcore med spår av surf och Little Richard i denna låt.
7. The Shins. Detta powerpopband förnekar sig inte när det gäller att snickra till fina popdängor. James Mercer ingick ju också som ena halvan av Poplistefavoriterna Broken Bells. Denna singel är ett smakprov från bandets nya  album ”Port Of Morrow”  som kommer i mars.
8. Leonard Cohen är ju den verkliga veteranen på denna lista. Kanadensaren har ju turnerat aktivt på sistone också, delvis pga att han blivit blåst på stora pengar.  Även detta är en singel som visar vägen för det kommande albumet ”Old Ideas” som släpps 31 januari.
9. The Sanctuaries Jag blir alltid stolt när jag lyckas hitta något spännande genom att ha grävt lite djupare i albumflödet. Detta är Brooklynbandets debutalbum ”Annette” och det är sångaren David Sterns mamma som har fåt ge namnet på skivan. Bandets influenser är The Byrds, Yo La Tengo och Pavement.
10. The Fall  Och så kan jag ju inte undvika att ta med Mark E Smith till någras stora glädje och (kanske) andras förfäran. The Fall gick till semifinal med ”Bury” från senaste albumet 2010. I fjol kom ”Ersatz G.B”.  Ersatz syftar på det ord som betyder Ersättning och som användes nedlåtande av engelska krigsfångar för det kaffe och bröd som serverades dem av tyskarna. Denna låt har ju en text som når nya höjder eller vad sägs om : ” I had to wank off the cat to feed the fuckin' dog”. Nog sagt. Låten heter "Greenway" och finns bara via You Tube-länk.



 Som vanligt har ni två veckor på er att rösta. Sista dagen att lämna era poäng är söndagen den 5 februari. Här är länken till Spotify och You Tube

13 kommentarer:

  1. Designen är ju snudd på... sober. Bra val.

    SvaraRadera
  2. Yes, då kör vi!


    1. Kathleen Edwards, 3p - Fint, om än kanske inte så jättespännande.

    2. Magazine, 4p - Tror jag upptäckte Magazine för ca 7-8 år sedan. Hittade några LP-skivor med dem för 10kr/st på någon sec.hand-affär. Kände igen namnet så jag slog till, som tur var. Egentligen är jag väl lite skeptisk till gamla rävar som ska återupplivas, men det här resultatet var oväntat bra. Den vinner ingen årslista, men klart lyssningsbar och tillräckligt intressant för att nå snäppet över medelbetyget.

    3.The Subways, 3p - Klämkäck rock är bra det med ibland.

    4.White Denim, 4p - Snabblyssnade lite på den här skivan när jag spurtade inför årsbästalistan. Rätt bra platta. Den här låten har något härligt smittsamt över sig som gör en på gott humör. Får nästan lite barndomsvibbar.

    5.Real Estate, 4p - Behaglig låt.

    6.The Computers, 2p - Uteserverings-rocknroll. Sånt man tycker det är schyst att lyssna till när man sitter och dricker öl tillsammans med några vänner en varm sommarkväll. Framför scenen dansar glada och rödmosigt överförfriskade 40+are, och de lokala kidsen som precis fyllt 18. Det är då den här musiken gör sig bäst. För det är ju inget nytt de kommer med direkt.

    7.The Shins, 5p - The Shins gör mig glad. Mycket bra ny låt.

    8.Leonard Cohen, 4p - Mannen med rösten. Pappa hade I'm Your Man på ett kassettband och detta skulle jag konstant lyssna på när vi åkte bil. 3-4 år gammal och iklädd gula solglasögonen satt jag där i framsätet och sjöng med till First We Take Manhattan, Jazzpolice och andra godingar. Sen blev jag jättebesviken när albumet var slut och Bruce Springsteen dök upp istället. Då var det bara för min far att spola tillbaka igen. Ska bli kul att höra nya plattan, inte alls dum låt det här.

    9.The Sanctuaries, 4p - Upp-och-ner-låt. Stundvis bra, stundvis sådär. Men härligt sound.

    10. The Fall, 2p - Första 30 sekunderna undrade jag om det var seriöst, sen började jag känna igen dem en smula, om än jag inte lyssnat så väldigt mycket på The Fall. Men jag har gillat det lilla jag har hört med dem tidigare. Detta var dock ingen höjdare...

    SvaraRadera
  3. 1. Kathleen Edwards 2p. lite för mainstream, skulle tjäna på att tona ner, köra unplugged och med lite stråkar
    2. Magazine 4p. Oj, man känner verkligen igen de gamla hjältarna, deras tre första "Real Life"-78, "Secondhand daylight"-79 och "The Correct use of soup"-80 Hör till klassiker som igen bör vara utan. Den här låten fick mig att gå igenom de gamla plattorna. kul!
    3. Subways 2p.
    4. White Denim 5p. Hade precis köpt plattan, väldigt bra platta dessutom. De har varit mer punkigare om jag inte minns fel.
    5. Real Estate 4p. Överraskande bra tack Ingemar S. för god lobbying :)
    6. Computers 1p. nej
    7. The Shins 6p. Ett av mina favoritband, ser mycket fram emot nya plattan i mars
    8. Leonard Cohen 2p. Har aldrig riktigt kunnat med karln. Jag kan lättare med andra mörkermän som Nick Cave och Tom waits
    9. Sanctuaries 3p
    10. The Fall 2p. Gillar attityden men inte låten

    SvaraRadera
  4. 1. Kathleen Edwards 4p Inte lika introvert som pojkvännens musik. Men en fin poplåt är det och sjunga kan hon. Uppträder i Göteborg i mars på Bio Roy av alla ställen.

    2. Magazine 4p Jodå, Devoto och gubbarna håller stilen, i alla fall på denna låt.

    3. The Subways 4p Svag för denna gladpunkpoplåt eller vad man ska kalla det. Jag får en gratis vitamininjektion genom att höra på detta.

    4. White Denim 5p Det är klass på detta band. Det här låter mycket 70-tal a la Little Feat och CSNY, men ändå eget. Bäst denna omgång.

    5. Real Estate 4p Har inte blivit riktigt såld på detta band, lite för indiesömnigt ibland. Men detta är en fin låt.

    6. The Computers 4p Se kommentaren till låt 3.

    7. The Shins 4p Jodå, det håller. Inte lika bra som "The High Road" med Broken Bells, men bandet kan snickra till söta melodier som inte sliskar och Mercers sång lyfter låten.

    8. Leonard Cohen 3p Nja, texten är ju morbid på ett avslappnat sätt. Låten är sådär. Glad att slippa höra de där tråkiga syntarna från tidigare skivor. Men låten är inte i paritet med texten.

    9. The Sanctuaries 5p Spännande band. Fin psykedelika. Lite för lång och jag tänkte bara sätta en fyra, men med två glas druvsaft innanför västen så höjer jag betyget ett snäpp. Det är de värda.

    10. The Fall 4p Gillar man Mark E Smith, så gör man. Jag hatar ju pratsång (även Cohen här innan pratade sig fram), men det här är så punkigt, aggressivt, nästan farligt, så det funkar faktiskt. Och den härliga gitarren som ljudvägg. Sedan är ju texten så enormt bra... Eller vad säger Leonard?

    SvaraRadera
  5. Malin: Jag gillade din kommentar om The Computers. "Framför scenen dansar glada och rödmosigt överförfriskade 40+are, och de lokala kidsen som precis fyllt 18." Lägg ihop överförfriskade 40+are och 18-åriga kids, så får du min ålder. Hur ska jag förklara att jag gillar detta? Jo, genom att vara både överförfriskad 40+ och barnslig som ett 18-årigt kid samtidigt. Fast jag kan faktiskt känna mig överförfriskad av The Computers utan att ha intagit några substanser. :)

    SvaraRadera
  6. En layoutgrej till er som röstar: Skriv gärna med radavstånd i kommentarsfältet, för det blir så grötigt i texten annars sedan jag använder den nya layouten.

    SvaraRadera
  7. Kul låtkommentarer, Malin.

    1. Kathleen: 3. Välkammat. Hon har nog haft med sig ett och annat äpple till sina favoritlärare när hon gick i skolan.

    2. Magazine: 3. Ett kräddband som alla omdömesgilla personer tycks gilla. Köpte en box för 10-15 år sedan, men den var bara inne och vände. Tycker de är tråkiga. Punk slut.

    3. Subways: 1. Dunkar varmt sjöng Tant Strul i en småporrig låt en gång i tiden. Den här låten dunkar däremot kallt. Själlös musik.

    4. White Denim: 2. Nej. Det här blir jag trött av. Sitter hela tiden och väntar på att en sån där hemsk Seinfeld-bas ska komma in och ödelägga en redan fördärvad låt.

    5. Real Estate: 4. Oskuldsfull Lokkopop. Kliniskt, rent och trevligt. Det blir väl inga poäng för banbrytande egensinnighet, men vem bryr sig, det är ju fint.

    6. Computers: 3. Attityd, men inte mycket till låt. Gene Vincent hade kanske gillat den. Finns väl inte så mycket att säga, Malin sammanfattade det väl.

    7. Shins: 2. Den här spelas varje dag i marinans lounge, där en stor stark kostar 119 kr.

    8. Leonard: 3. Ja Ingemar, skönt att slippa de daterade syntmattorna han dränkt de senaste skivorna i. Men har vi inte hört den här låten från jordens elegantaste man några gånger förr? Skit samma, sätter på mina gula solglasögon och nynnar med. För stunden.

    9. Sanctuaries: 4. Gillar basen och den småstökiga gitarren i slutet. Sången är väl shoegazer-slö, men en fin avslutning på listan. Även utan druvsaft.

    10. Fall: 4. Nej just det, det var ju ingen avslutning. Vad ska man säga? Det här är väldigt mycket tongue-in-cheek. Antagligen första och sista gången vi hör Fall spela grekisk hårdrock. Älskar Fall över allt annat, men denna dänga lär inte gå till historien. Men är inne på Lasses spår (om än med högre betyg): en fyra för attityden.

    SvaraRadera
  8. Blev fel, Computers skulle ha en tvåa.

    SvaraRadera
  9. 1. Edwards 3 p.

    2. Magazine 2p.

    3. Subways 2 p.

    4. White Denim 2 p.

    5.Real Estate 4 p.

    6. Computers 2 p.

    7. The Shins 3 p.

    8. Leonard Cohen 5 p.

    9.The Sanctuares 2 p.

    10. The Fall 1 p.

    SvaraRadera
  10. 1. Katleen Edwards 3p Låter som Fleetwood Mac med Stevie Nicks

    2. Magazine 3p Gammalt favoritband som återförenats. Saknar

    underbara gitarristen JohnMcGeoch som dog 2004.

    3. The Subways 2p Så käcka. Gillat tonartsbytet iofs.

    4. White Denims 2p Dom här brinner inte precis, oengagerade, dom

    verkar fundera på vad dom skall ha till lunch, stängde

    jag av kaffebryggaren, skall jag ta det där jobbet

    farsan snackade om.

    5. Real Estate 4p Fin och mesig indiepop. Bra band.

    6. Computers 3p Dom här är engagerade i alla fall. Jag fixar inte

    Little Richard grejen bara.

    7. The Shins 2p The shins har blivit vuxna och välpolerade.

    8. Leonard C 4p Veckans bästa. Leonard och hans alltid lika brillianta

    tjejkörer.

    9. Sanctuaries 4p Dom är väl inte värde en fyra egentligen,

    låten är för lång och så men jag gillar inställningen

    och precis som bandet är jag svag för Tom Verlaine/

    Television.

    10. The Fall 3p Ja, gitarriffet sitter ju som en fläskläpp

    SvaraRadera