måndag 12 september 2011

Magisk Johnny Winter på Trädgårn i lördags

Betyg: FEM (av sex).

Jag blev glatt överraskad av Johnny Winters spelning i lördags. Jag har nog inte tänkt eller lyssnat på honom sedan 70-talet, men hade på känn att detta nog kunde bli bra live. Och det blev det med råge.
När Johnny äntrar scenen efter att medmusikerna har kört ett litet intro, så är detta en magerlagd man på 67 år, som mer eller mindre leds till en stol, där han sätter sig för att spela.








Yes! Johnny Winter reser sig upp!
Ska denna texasbluesrockveteran bli sittande hela kvällen tänkte jag. Vad är oddset på att han kommer att resa sig under kvällens gång?  5 eller 10 gånger pengarna? Så tänkte jag en stund.
Hur som helst, han sitter ner, men spelar riktigt bra redan från början, så det känns verkligen lovande.
Johnny har ju en diger katalog att ösa ur och en hel del fina covers blir det också. Musiken växlar från mer klassisk blues till mer brötig rock. Winter har en helt egen gitarrstil som är oefterhärmlig. Min kompis Claes (tidigare röstande på denna blogg), som är musiker, sa att Winter spelar hela tiden och att han på några låtar spelar nåt som kallas glide guitar. På nätet beskrivs detta som "causes the guitar strings to bend slightly in and out of tune". 
Fint var det i alla fall. Förutom att gitarrspelet var lika bra som någonsin, så sjöng Winter lika kraftfullt som när han var 30 år. 
Konserten blev bara bättre ju längre den led och nådde sitt klimax med "Gimme Shelter". Det låter helt gudomligt. Han nådde där sådana höjder, som man sällan får uppleva musikaliskt på scen. Låten därefter blir den sista i det ordinarie setet och det är ännu en Stoneslåt - passande nog "It's All Over Now". Då har det gått en timme och då händer det - Johnny Winter RESER SIG UPP - stående ovationer förstås. 
Den ganska stora publiken är mycket begeistrad och ropar lätt in Johnny till två extranummer - gamla bluesklassikern "Dust My Blues". Han kommer även undan med denna sönderseplade låt på ett utmärkt  sätt. Avslutningen blir Dylans "Highway 61". 
Strålande bra det här. Att Johnny Winter har levt ett mycket hårt liv med droger vet man ju, men det påverkade inte hans spelning för fem öre. Jag är mycket glad över att ha fått bevistat denna legend.
Här nedan får ni ett ganska färskt klipp med Winter och band, där de kör just 
"Gimme Shelter", så får ni en liten aning om hur konserten var. Något säger mig att
hans spelning i Trädgårn var toppad, för versionen från Wien nedan är mycket bra, men det var ändå bättre i lördags på Trädgårn i Göteborg.
Betyget blir en femma (av sex). FEM

5 kommentarer:

  1. Såg honom på Roskildefestivalen tidigt 80-tal.
    Minns att jag tyckte han såg ut som en 75-åring
    redan då.

    SvaraRadera
  2. Den gamle transparent vite, härligt att se att han är igång. Ser trots allt ut som han lagt på sig några välbehövda kilon. Tycker mig höra lite Cream inblandat i låten

    Mvh Jimmy

    SvaraRadera
  3. Yes, Creams "Sunshine Of Your Love" var med en snutt.

    SvaraRadera
  4. Du har rätt, Jimmy. Banne mig, på mitt utsökta foto kan man tydligt se bilringarna runt Johnny Winters midja. Vi skall nog vara glada för att han lagt på sig lite.

    SvaraRadera
  5. Verkligen, tidigare har det nästan gått att se igenom honom

    SvaraRadera