onsdag 7 oktober 2015

Stackridge live och ett äkta fan från Japan





Betyg: 5
Jag har glömt att skriva en recension av konserten med Stackridge
Ropetackle Center i Shoreham någon mil från Brighton förra fredagen.
Stackridge, som startade som band redan 1968, är nu ute på sin Final Bow
Tour, dvs avskedsturné. Det var en fullsatt arena på ca 500 personer, som
lyssnade andäktigt på konserten. Stackridge är ju ett band som är svårt
att sätta in i ett fack. Det är pop, det är folk och det är progressivt. Hur som
helst, så hann de gå igenom hela sin katalog. Jag ska villigt erkänna att
jag inte kände till alla sångerna för en månad sedan, men jag hade ju tid
att förbereda mig genom att lyssna på YouTube, Spotify etc.
Konserten var en enda lång njutning och ni kan få se och höra ett exempel
på hur det lät.
Jag vill också nämna den japanska kvinnan Rie Yaguchi, som måste vara
Japans största Stackridgefan. Hon råkade bo på samma hotell som jag.
Jag förstod att hon var ett fan, för när jag såg henne på hotellet, så bar
hon en snygg jacka, där det stod skrivet Stackridge och Korgis på ryggen.
Jag pratade med henna lite grann och hon berättade att hon åker runt
och ser de flesta spelningar på The Final Bow-turnén i England och
hon har även varit över under flera tidiga turnéer också.
Hon bor i Tokyo och har arrangerat två spelningar med Stackridge
i Tokyo. Båda konserterna går av stapeln den 24 oktober, en kl 14.30.
och en klockan 19.30. Båda är redan slutsålda. Se annons nedan:


Man blir helt tagen av ett sådant engagemang. Denna Rie åker alltså
ensam från Tokyo för att följa detta band runt på flera turnéer och lyckas
sedan fixa att Stackridge kommer och gör två spelningar i hennes huvudstad.
Sånt engagemang är helt underbart.
Här ser ni bild på Rie tillsammans med Stackridge.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar