fredag 11 september 2015

Arvo Pärt, 80 år idag.



Den store estländske komponisten Arvo Pärt fyller 80 år idag. Jag har
hört Pärts namn då och då de senaste åren, men inte givit mig chansen
att ta in honom på djupet. Men nu är det dags. På grund av en längre
sjukskrivning, så har jag nu chansen att verkligen lyssna in mig på honom.
Jag får tacka Expressens Erik Schüldt för detta, för hans lysande artikel
gjorde att jag bara måste ge Pärt en chans på riktigt.
Men när jag läser Schüldts text, så undrar jag om jag verkligen vågar. Ska
jag ta chansen? Kanske förändras mitt liv så totalt att jag aldrig blir densamma
igen? Vad har jag att förlora? Jag kanske förlorar stressen, som kan ha bidragit
till min stroke? Jag kanske förlorar mitt höga blodtryck? Kan jag samtidigt
fortsätta vara mig själv för övrigt, som gillar slynglarna i Sleaford Mods.
Se min tidigare artikel om Sleaford Mods här. Jag tror faktiskt det.

Kan jag fortsätta att engagera mig i Svenska Fotbollslandslaget även om
de är dåliga just nu. Och kan jag fortsätta att stötta mitt älskade Aston Villa.
Spelar det världsliga någon roll alls? Jag vill tro det.

Jag gillar hur Schüldt beskriver Pärts påverkan på honom:
"För mig stakade händelsen ut en ny väg. Jag hade länge känt mig fångad
i naturvetenskapens rationella syn på människan, samtidigt som jag inte 
kände mig hemma i de religiösa samfunden. Arvo Pärts musik blev då min 
linje två, en glipa, en flyktväg som samtidigt gjorde upp med kulturlivets 
skepsis mot konstens förmåga att tala om den inre världen, den som finns i 
djupet av oss alla."

Denna minimalism kan jag som popnörd gilla också. Bob Fripp från King
Crimson har ju visat på detta i sina frippertronics, som i och för sig kan vara lite
tradiga. Brian Eno har också givit oss god ambientmusik. Sedan har vi ju dessa
båda storheter tillsammans Fripp & Eno i albumet No Pussyfooting.
Även i krautrocken kan denna strävan efter enkelhet och upprepning skönjas.

Lyssna nu och njut av bilderna i stycket "Spiegel Im Spiegel". Och det är ingen
reklam innan utan det är bara klicka och sluta ögonen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar