torsdag 21 maj 2015

Live: Laura Marling igen. Tankar från Maria Bergh



Ni har ju läst min recension av Laura Marlings konsert på Pustervik igår. Min kompis
Maria var också där och även hon har några tankar om Lauras spelning. Maria har också
några lite beundrande kommentarer om mig som tipsare av god popmusik live
Texten nedan är väl lite halvprivat, men jag bjuder på det :)

En Lauraupplevelse i drömlikt landskap  
Ibland har man tur. Tur nog att ha vänner, som vet vad man behöver.  Min musikintresserade   kompis Ingemar är en sådan vän. Bjöd mig på konsert igår kväll- och vilken konsert, sen!  Vi får innerligt hoppas att den begåvade musikern Laura Marling kommer till Sverige fler gånger. Publiken simply älskade henne och hennes duktiga medmusiker. Countryrockaren Gill Landry värmde upp scenen med allvar och vemod i tonerna och kvällen lovade gott.
Kan ju inte säga att jag kan allt inom musik precis, men nog vet man när man är på en riktigt bra konsert. Ingemar har lockat med mig på fler sådana, t.ex. på Johnny Thunders, Christian Kjellvander  och olika arrangemang på Way Out West. Robin Hitchcock upptäckte jag faktiskt själv och artister som  Springsteen, Lundell, Winnerbäck, Anna Ternheim och Laleh, har jag lyssnat till, med andra vänner. Men med Ingemar får man möta andra spännande och lovande musiker- och han vet vad jag gillar.
 Ja, nog är det bra med goda vänner, alltid. Särskilt de som lockar med oss på musikupplevelser utöver det vanliga. Vad vore väl livet utan detta?
Igår kväll var en skön stund. Med influenser av Joni Mitchell, Leonard Cohen och möjligen Laurie Andersen, framförde Marling storslagna toner, med unik röst och egen stil. Som en livsmetafor syntes i scenens bakgrund en Google Earth-bild,  av ett ökenlandskap i förändring. I takt med att konserten gick mot sitt slut, lyste på natthimlen allt fler stjärnor.
Och på Pusterviks scen, där stod ett riktigt  stjärnskott.   

Maria Bergh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar