lördag 9 maj 2015

Lite sent, men ändå R.I.P. Daevid Allen

Läste Mojo igår och fick då se minnesord över Daevid Allen. Denne mycket
spännande musiker är för mig synonym med bandet Gong, detta underbara
spacade band. De två album jag har med Gong är de legendariska
Camembert Elictrique och The Flying Teapot, helt underbart galna skivor.
Jag har förstås lyssnat på Angel's Egg också. Gong var ett grymt bra band.
Det är lätt att undervärdera bandet pga flummigheten, men det var musik
på en mycket hög nivå utan att någonsin bli högtravande, tvärtom.
Jag är väldigt glad för att jag fick se Daevid Allen och Gong live. De spelade
på Musikens Hus i Göteborg för cirka tio år sedan. Till min glädje var även
Gilli Smyth, Allens partner och gemensam grundare av Gong.
Det finns mycket att skriva om Allen och jag länkar hit om ni vill ha mer
fakta om Allen och Gong och även hans tidigare band, t.ex. Soft Machine.

Här kan ni höra Flying Teapot med Gong. Till detta kan ni se delar av Leary's
video How To Operate Your Brain.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar