söndag 1 mars 2015

Ny lista: Vecka 10-11



Och så var det en ny lista med en salig blandning av musik, som det brukar.
Förutom den vanliga anglosaxiska dominansen har vi en norska och ett band
där det finns kambodjanska bandmedlemmar. Flera av artisterna/banden
känner ni säkert till sen innan, t.ex. Hot Chip och The Charlatans. Och
så finns det en spännande tjej vid namn Sarah Lipstate aka Noveller (se bild)

1. Hot Chip (UK) Detta gäng är riktiga Poplisteveteraner, som ofta har med någon låt här. Deras poppiga, sofistikerade elektromusik är det lätt att falla för. Huarache Lights är den första singeln från deras sjätte album Why Make Sense?  Vad är då Huarache Lights för något? Jo, det är tydligen en fin Nike-sko, typ sneaker.  Den kostar cirka 1300 kr.

2. The Charlatans (UK) är ett band från Birmingham, som inledde sin storhetsperiod i början av 90-talet. De räknades sedan till den s.k. Madchestervågen. Bandet bildades 1988 av basisten Martin Blunt. Bandet är i stort sett intakt sedan starten även om Rob Collins på keyboards dog 1996.

3. Susanne Sundför (NO) är en 28-årig norsk singer-songwriter, som ni har stött på tidigare. Hon har samarbetat med Röyksopp och ifjol även med Kleerup. Hennes popularitet växer nu stort långt utanför Norge. Ten Love Songs är hennes sjätte album.

4. Sufjan Stevens (US) Äntligen (tycker många, inklusive mig) så låter denne snart 40-årige amerikanske artist lite grann som när han gjorde ett stort avtryck i popvärlden med bl.a. de storslagna delstatsskivorna  Michigan och Illinois 2003 resp 2005.. Projektet om att göra ett temaalbum om varje amerikansk delstat har stannat upp, men hans väsande, lågmälda röst känns nu igen. Detta är en singel från det kommande albumet Carrie & Lowell.

5. Noveller (US) Se bild nedan. är ett soloprojekt av Brooklynbaserade gitarristen och filmmakaren Sarah Lipstate. Stilen är väldigt blandad eller ska vi säga eklektisk. På hennes Facebooksida betecknar hon sin musik inom genrerna experimentell/ambient/gitarrdrone. Det är en spännande tjej, så kolla gärna in Facebooksidan, där du även kan se klipp från filmer hon gjort.

6. Gang Of Four (UK) är ett postpunkband från Leeds och har haft en del olika sättningar genom åren. Personligen lyssnade jag mycket på deras legendariska  debutalbum Entertainment från 1979. Idag finns det bara en originalmedlem, Andy Gill, sång och gitarr. Den spretiga stilen som de var så kända för och som har influerat så många band, är helt borta. Så ni som väntar er något liknande sound blir nog väldigt besvikna. Se dem som ett helt annat band istället. På denna låten sjunger Alison Mosshart från The Kills.

7. Dengue Fever (US/CAM) är ett amerikansk-kambodjanskt (!) rockband, som startade i Los Angeles 2001. Bandets musik blandar kambodjansk pop med amerikansk psykedelisk rock. Senaste albumet heter The Deepest Lake.

8. Django Django (UK)  Detta är en kär gammal vän här på listan. Deras första självbetitlade album kom 2012 och sedan har det varit ett antal EP och singlar. De har redan fått många priser, bl.a. NME och de har varit nominerade till det prestigefyllda Mercury Prize. Nu kommer snart deras andra album Born Under Saturn. Jag hade egentligen tänkt vänta ut när albumet skulle släppas, men kan inte hålla mig längre utan här är förstasingeln.

9. Ghostpoet (UK) är en 32-årig brittisk sångare och musiker, vars riktiga namn är Obaro Ejimiwe. Hans lite lågmälda, trumpna altrockmusik blandas med lite spoken word eller ska vi säga rap. Han var nominerad till Mercury Prize 2011. Shedding Skins är hans tredje album.


10. The Unthanks (UK) Det har nästan blivit en tradition med att avsluta med en lååång låt. De här har varit med här tidigare. Detta är en engelsk folkpopgrupp, som spelar en väldigt varierad musik. Den består av systrarna Rachel och Becky Unthank. Mount The Air är deras åttonde album och de har nästan alltid mottagits mycket positivt av kritikerna. Tack för tipset, Lasse!

Ja, då har ni alltså dessa låtarna att lyssna på de närmaste två veckorna. Ni ska ha lämnat
era omdömen senast söndag 15 mars kl 20. Vi hörs. Spotifylänken här.

11 kommentarer:

  1. 1. Hot chip 1p.
    2. Charlatans 3p.
    3. Susanne Sundfør 2p.
    4. Sufjan Stevens 4p.
    5. Noveller 2p.
    6. Gang of four 2p.
    7. Dengue Fever 5p.
    8. Ghostpoet 3p.
    9. Django django 4p.
    10. The Unthanks 6p.

    SvaraRadera
  2. Ihärdig förkylning, obetydlig motivation, men det här är enda dan som vallokalen är öppen för mig. I all korthet, således...

    1. Hot chip: 3. Chippet har falnat.
    2. Charlatans: 4. Lite överraskande, veckans bästa.
    3. Sundför: 2.
    4. Sufjan: 4. Det här är bra - och hade hoppats på mer.
    5. Noveller: 4. Påminner om Land Observations, men utan dennes strängt formaliserade meditativa lunk. Inte illa.
    6. Gang of four: 2. Vilken dänga, sensuell som en monstertruck i negligé. Det här bandet gjorde för en sisådär 35 år sedan den nerviga Entertainment. Det är svårt att tro. Liksom ett annat finfint 80-talsband, The Pop Group, gör de i dagarna broiler-comebacker, uppumpade som belgiska kor lämnar de inte en ton mellan raderna.
    7. Dengue fever: 3
    8. Ghostpoet: 3. Om Tricky och Massive Attack trivdes mindre i det dunkla...
    9: Django Django: 3
    10: Unthanks: 4. Men herregud, lever Gil Evans? Arrangemanget låter väldigt Sketches of Spain. Nåja, fin impressionistik trudelutt om än onödigt uppblåst i både tid och rum. Folktraditionen här något nedtonad, The Unthanks är snarare "otack" skyldiga Bill Evans och Robert Wyatt.

    SvaraRadera
  3. 1. Hot Chip 4p Minimalistisk elektropop med finess. Hot Chip får till det som vanligt.

    2. The Charlatans 5p Håller med Fredrik. Bäst denna gång och även jag blir överraskad av att de kunde låta så bra nuförtiden. Kul!

    3. Susanne Sundför 3p Jag gillar henne. Men kanske blir det lite för ”lättsamt” och Madonniskt för mig.

    4. Sufjan Stevens 4p ”Gamle” Sufjan är tillbaka. Det känns härligt inför framtiden. Detta är bra, men han kan ännu bättre.

    5. Noveller 4p Spännande tjej, som tar ut svängarna. Lite Pink Floyd tidvis. Kul att följa henne framöver.

    6. Gang of Four 4p Hur fan kan jag sätta 4 p på denna main stream-musik, kanske nån tänker. Och så kallar de sig Gang of Four, detta en gång så grymma band. Ungefär som när Jefferson Airplane blev tråkiga Jefferson Starship. Men av någon anledning har jag lyssnat mer på denna låt än på The Unthanks, som i grunden är mycket bättre. Jag gillar Alison Mossharts sång, det är väl det som gör att den får en fyra, även om den är svag.

    7. Dengue Fever 5p Otäckt bandnamn, men musiken är fin. Ibland kan man tjusas av att det låter exotiskt och sedan är det kanske inte så mycket mer, men det här känns mer än då. Jag försätts nästan till någon nattklubb i Phom Penh, där ett dansband ska spela och så överraskar de mig genom att spela denna suggestiva musik.

    8. Ghostpoet 4p Beskrivs som alternativ hiphop. Om detta är hiphop, så köper jag det. Nästan en femma. Och nästa omgång kommer det ännu en låt i hiphopens gränsland. Vad händer med mig ?!?

    9. Django Django 4p DD känns alltid pålitliga. Den här har gått hemma en del sedan singeln släpptes för någon månad sedan. Nu väntar jag på hela albumet också.

    10. The Unthanks 4p Listans näst bästa låt egentligen. Vacker. Men varför så lång? Max 6 minuter hade varit perfekt.

    SvaraRadera
  4. 1. Hot chip 4p. Inte det bästa de gjort, men jag har svårt att värja mig mot melodin - den fastnar var sig jag vill eller inte.
    2. Charlatans 2p Slätstruket
    3. Susanne Sundfør - 5p Så skönt med en skandinavisk tjej som inte sjunger på det där andlösa, lite försiktiga sättet som jag tycker att alldeles

    för många gör - det höjer poängen rejält från mig, även om låten inte är jätteoriginell. Otippat för mig som inte brukar falla för publikfriande låtar.
    4. Sufjan Stevens 3p. Först gillade jag detta mycket, sen insåg jag att om jag inte visste vem det var hade jag varit 100% säker på att detta var Elliott Smith, som är en favorit för mig. Svårt - jag gillar låten, men så här mycket får man bara inte låna.
    5. Noveller 2p. Ger mig inget tyvärr.
    6. Gang of four 2p. Intetsägande.
    7. Dengue Fever 5p.Lite hypnotiskt, jag gillar det.
    8. Ghostpoet 4p.Jag gillar det, fast han gör lite för mycket av att han uppenbarligen är cockney.
    9. Django django 3p Inget som står ut från mängden för mig, men helt ok.
    10. The Unthanks 2p. Inte min genre alls, så vet inte om jag är rättvis, men detta talar inte till mig alls.Påminner om viss irländsk musik som jag har svårt för.

    SvaraRadera
  5. 1. Hot chip 2p. Inser att jag har tröttnat på hot chip, förfallet örjade vid förra skivan och det bara fortsätter

    2. Charlatans 6p. Har nästan bara lyssnat på charlatans senaste månaden. Var tredje album (var 7e år) så får de till det. Då vet jag att jag aldrig kommer tröttna på det här. Ett gammalt blogginlägg om deras spelning på debaser för några år sedan.http://musicasilikeit.blogspot.se/2011/06/charlatans-impossible.html
    3. Susanne Sundfør 3p.
    4. Sufjan Stevens 4p.
    5. Noveller 3p.
    6. Gang of four 2p.
    7. Dengue Fever 2p
    8. Ghostpoet 3p.
    9. Django django 4p.
    10. The Unthanks 3p

    SvaraRadera
  6. Jag står över den här veckan! Återkommer nästa vända.

    SvaraRadera
  7. Välkommen då. Det är bättre att ha tid att lyssna på låtarna ordentligt.

    SvaraRadera
  8. 1. Hot Chip (UK) - 2
    2. The Charlatans (UK) - 5
    3. Susanne Sundför (NO) - 4
    4. Sufjan Stevens (US) - 5
    5. Noveller (US) - 4
    6. Gang Of Four (UK) - 3
    7. Dengue Fever (US/CAM) - 4?
    8. Django Django (UK) - 3
    9. Ghostpoet (UK) - 5
    10. The Unthanks (UK) - 6

    SvaraRadera
  9. 1. Hot chip 4p Gillar ju dom här men här kör dom med autopiloten på
    2. Charlatans 4p Skulle kunna vart inspelat 1967. Bra sång men visst låter den väldigt
    likt en annan låt. Kommer inte på vilken bara.
    3. Susan S. 1p Mello.
    4. Sufjan Stevens 5p Favorit ballardieren tillbaka i vad som verkar vara bra form.
    Kallade du hans röst väsande Ingemar B?
    5. Noveller 3p Väldigt snällt. Lyssnar hellre på Earth.
    6. GAng of four. 1p Nej nej
    7 Dengue fever 5p Broken flowers, Jim Jarmuch film där Bill Murray söker upp sina gamla flickvänner är en filmpärla och skivan med filmmusiken kan vara världens bästa soundtrack.
    Dengue fever är med där. Kul att dom fortfarande finns och låter sådär luftigt och svängigt på
    samma gång.
    8. Ghostpoet. 2p Världens vanligaste ackordföljd runt runt i 4 minuter och Ghostpoet verkar
    inte ha nåt intressant att berätta heller
    9. Django Django 2p Dom låter utråkade
    10. Unthanks 5p Mycket vackert. Gillar luftigheten i musiken, instrumenten får plats att svänga. En blandning av englesk folkmusik och det Miles Davis gjorde med Gil Evans. Att jag själv hela tiden får upp Mel Gibson iklädd kilt gör ingenting. Skall lyssna mer på Unthanks.

    SvaraRadera
  10. Hot chip 3p
    The Charlatans 3p
    Susanne Sundfor Åh, vad jag har vacklat fram och tillbaka över betyget men det har inte handlat om toppenbetygen.... Först: texten är urtöntig. Jag hör att hon är inspirerad av både Robyn och Marina and the Diamonds och det är ok,men jag tycker Robyn och Marina är så oerhört mycket mer innovativa och egna. Delirious är överproducerat och låter mer som Ellie Goulding *ryser*. MEN jag skulle inte lämna en klubb om den spelades, så betyget blir en tveksam 2:a.
    Sufjan Stevens 3p
    Noveller 3p
    Gang of four 2p
    Dengue fever 1p
    Ghostpoet 6p Trip-hopen lever! En värdig efterföljare till Finley Queye!
    Django Django 3p
    The Unthanks 2p Har väldigt svårt för trumpeten och fiolen.

    SvaraRadera
  11. 1. Hot Chip 2p.
    2. The Charlatans 5p.
    3. Susanne Sundför 4p.
    4. Sufjan Stevens 3p.
    5. Noveller 2p.
    6. Gang Of Four 4p.
    7. Dengue Fever 2p.
    8. Django Django 3p.
    9. Ghostpoet 3p.
    10. The Unthanks 3p.

    SvaraRadera