söndag 1 februari 2015

Vecka 6-7

Natalie Prass







































1. The Black Keys (US) Detta band har ju blivit megastort nu och spelar på jättearenor. Jag gillade deras tidiga bluesrocklåtar, men tyckte de blev lite för kommersiella runt hiten Lonely Boy. På förra årets album Turn Blue tilläts bara två låtar få vara med på Spotify, bl.a. singeln Fever. Bandets musik har nu närmat sig sina rötter, vilket känns fint. Weight Of Love är den nya singeln.
 
2. Jonborrows (FR) Jonborrows, eller snarare  Jonesboro, är en liten stad i 
Arkansas där de första husen ockuperades av europeiska bosättare och indianer i Quapawstammarna. Deras musik ligger i gränslandet mellan västerländska 
och moderna influenser från det sena 60-talet, till exempel Neil Young , The 
Doors och The Stooges. Detta är bandets första EP. Spännande franskt band, 
tycker jag.
3. Songhoy Blues (MA)  “When Islamist militants captured Timbuktu and made music-making a crime, the members of Songhoy Blues felt they had no choice but to leave their homes and head south to the Malian capital, Bamako. "It's like being forbidden to see the woman you love. Music for us is like a woman we love." says Aliou Toure, the group's lead singer. They were traumatised by having to leave behind loved ones, but they also had some luck. British musician and impresario and former Blur frontman Damon Albarn came to Mali in a gesture of solidarity, and Songhoy Blues was one of the bands he took under his wing.”  BBC News OBS! På denna låt ingår även Nick Zinner från Yeah Yeah Yeahs.
4. Natalie Prass (US)  från Nashville, Tennessee är den nya, stora nya stjärnan på pophimlen. “She is not history ripped from a black-and-white photo, but a real, living person. She crafts slow-burning soul music indebted to singers like Dolly Parton and Dusty Springfield. Natalie Prass is officially the work of nearly three-dozen musicians, most of whom played horns or strings for Spacebomb’s house band.” Pitchfork

5. Mark Ronson, Bruno Mars (UK) "Uptown Funk" is a song recorded by English producer Mark Ronson, with guest vocals by American recording artist Bruno Mars, for Ronson's fourth studio album, Uptown SpecialThe single has been commercially successful, spending six weeks at number one on the UK Singles Chart, three weeks at number one on the US Billboard  Hot 100, The single holds the title of the all-time most streamed track in a single week in the United Kingdom, having been streamed a record 2.56 million times in a single week.”  Wikipedia

6. Belle & Sebastian  (UK)  Det här skotska gänget känner ni nog till. De tre första albumen var väl de starkaste, t.ex. Tiger Milk och The Boy With The Arab Strap. På senare tid har de väl blivit för glättiga och tillrättalagda, men några bra spår finns det på senaste skivan Girls In Peacetime Want To Dance. OBS! Kommer till Way Out West i augusti.

7. Sharon Van Etten (US) Detta är tredje bidraget på Poplistan från denna Brooklyntjej.  Serpents från albumet Tramp lyckades riktigt bra i finalen 2012. Are We There, det senaste albumet från 2014, hade också med en låt på listan. Denvar en ren soloskiva. Nu har med sig ett helt band igen och här påminner det 
lite mer om första skivans lite ruffligare sound. 
 
8. Violet Woods (UK) Violet Woods was formed in Cambridge in 2011, 
stemming from the desire to explore sounds of 60s London psychedelia and 
Nuggets compilations. By juxtaposing the 12 string jangle of the Byrds with 
surf basslines and rolling beats, they impart their own take on this period while bringing it into the present with Stereolab / Broadcast flavoured retro synth 
vibes and ghostly vocals.” Facebook   

9. Pond (AU)  Detta Psychadelica-gänget har haft med låtar här förut. De består av tre medlemmar från ”kusinen” Tame Impala, inte heller okända här. Man 
It Feels Like Space Again heter det nya albumet, som inte går av för hackor om du gillar denna musikstil. The Guardian ger skivan högsta betyg.

10. Zun Zun Egui (UK) “Zun Zun Egui formed in Bristol in late 2008 – Mauritian guitarist and singer Kushal Gaya met and started making music with Japanese keyboard player Yoshino Shigihara after they had both moved to the UK and a core group of musicians soon formed around them. A love for experimentation, free jazz, fusion, DIY culture, throwing parties and playing wild shows was the glue that bonded the outfit together. BellaUnion.com  Gillar du Led Zeppelin, Talking Heads, King Crimson och Gang of Four? Ja, då kan denna riffiga låt vara något stort för dina öron. 

Ni ska ha röstat senast söndag 15 februari kl 20.00. Här är länken till Spotify.

17 kommentarer:

  1. 1. The Black Keys 5p.

    2. Jonborrows 5p.

    3. Songhoy blues 4p.

    4. Natalie Prass 1p.

    5. Mark Ronson, Brüno Mars 1p.

    6. Belle & Sebastian 5p.

    7. Sharon Van Etten 3p.

    8. Violet Woods 3p.

    9. Pond 2p.

    10. Zun zun egui 2p.

    SvaraRadera
  2. Någon kanske undrar varför jag har tagit med låt nr 3 med Songhoy Blues när skivan Africa Express Presents... är från 2013. Det beror på att den inte har recenserats i Europa/USA förrän nu. Antagligen har det inte givits ut förrän nu i "våra delar av världen".

    SvaraRadera
  3. 1. The Black Keys 4p Inte så tokigt. Påminner i låtens bästa stunder om Broken Bells fantastiska ”The High Road”. Ibland låter det som en dålig Eagles-låt. Ett fall framåt dock.

    2. Jonborrows 4p En ny bekantskap. En helt ok låt. Sångaren påminner lite om Bono. Ska bli intressant att följa de här.

    3. Songhoy Blues 4p Mali blues-rock. Det svänger fint. Hoppas att de kan komma tillbaka till ett fredligt Mali igen.

    4. Natalie Prass 5p Strålande sångerska. Hon sjunger inledningsvis väldigt trevande, men det är bara en chimär. Sången växer till i takt med att stråkarna blir mer och mer dominerande. Detta gnidande av fioler kan vara ett elände om det inte fungerar. Men här blir det aldrig smetigt. En fantastisk produktion, där Natalie och stråkarna bildar en kraftfull enhet.

    5. Mark Ronson 4p Fin funkig disco. Påminner en del om gamla favoriterna Was (Not Was) när de var som bäst på 80-talet.

    6. Belle & Sebastian 4p På denna sång håller sig B&S till den gamla goda stilen, inte till den menlösa discon som också florerar på senaste skivan.

    7. Sharon Van Etten 5p För några år sedan nådde Etten höga höjder på denna lista med ”Serpents”. Här låter det nästan lika bra. En svag femma för hennes goda intentioner.

    8. Violet Woods 4p Låter lite som en stillsam Velvet. Den tassar på fint och beroende på sinnesstämningen, så pendlar den mellan 4 och 5 i betyg. Idag känns låten lite sömning, men…

    9. Pond 5p Låter nästan som en crossöver mellan en dansbandslåt och psykedelia. Slår vad om att Flamingokvintetten skulle kunna göra en cover på detta. Men Pond gör detta utmärkt.

    10. Zun Zun Egui 6p Haha. Nu satte jag nog myror i huvudet på er. Vad är detta för en hybrid? Hårdrocksälskaren tycker att det här låter riktigt fränt för att sekunden efteråt undrar vad det är för taggiga gitarrer a la Gang of Four. King Crimsonfans kan ibland ana nåt spännande här medan vänner av Talking Heads får vänta till sista dryga minuten innan denne känner igen svänget från Remain In Light. Jag antar att det bara är jag som gillar allt samtidigt. Finns det någon mer, tro?

    SvaraRadera
  4. Allright, här kommer min första röstning för Poplistan.. :-)


    1. The Black Keys - 4

    2. Jonborrows - 1

    3. Songhoy blues - 2

    4. Natalie Prass - 3

    5. Mark Ronson, Brüno Mars - 4

    6. Belle & Sebastian - 3

    7. Sharon Van Etten - 4

    8. Violet Woods - 3

    9. Pond - 2

    10. Zun zun egui - 2

    SvaraRadera
  5. 1. The Black Keys 6p.
    2. Jonborrows 5p.
    3. Songhoy blues 4p.
    4. Natalie Prass 2p.
    5. Mark Ronson, Brüno Mars 4p.
    6. Belle & Sebastian 4p.
    7. Sharon Van Etten 2p.
    8. Violet Woods 3p.
    9. Pond 3p.
    10. Zun Zun Egui 2p.

    SvaraRadera
  6. 1. Black Keys. 5p Kaxigt att börja med gitarrsolo, bra låt, jättesnygg bas. Bästa jag
    hört med Black Keys.
    2. Jonborrows 2p Påfrestande oorginella, låter trötta men försöker

    3. Songhoi blues 2p Tycker att ökenbanden Tinariwen, Bombino och dom här
    låter likadant faktiskt. Samma låt, samma gitardrillar.
    4. Natalie Press 4p Snygg cocktailjazz med stråkar, det var inte igår.

    5. Mark Ronson 1p Årets sämsta låt. Allt som Daft Punk gjorde rätt förra året gör
    Ronson fel här. Som elefanten i porslinsbutiken.
    6. Belle & Seb. 4p Gammalt favoritband, nästan glömt att dom fortfarande
    håller på. Låter som dom brukar fast det där extra har dom tappat.
    7. Sharon von Etten 3p Hon har ett av rockvärldens fräckaste namn, går på tomgång här.

    8. Violet woods 4p Jag brukar ju racka ner på band som som saknar orginalitet (har
    väl hört för mycket) och borde i konsekvensens namn dissa det här
    Violet woods älskar det dom gör och det hörs.
    9 Pond 4p Låter Beatles i höjd med White album fast med en mindre ångestfull
    Lennon. Samma fluffiga produktion som Tame Impala.
    10. Zun zun e 2p Den är så tråkig rytmiskt, bas och trummor bär inte, dom följer.

    SvaraRadera
  7. Välkommen Jenny! (och alla andra nya i juryn som röstar efter mig)
    Åh, nu känner jag att jag på allvar kan ta till mig ny musik igen efter att blivit helt urlakad av alla årslistor. , Jag brukar verkligen inte lyssna så här mycket på en lista och då har den ändå konkurrerat med Charlatans senaste platta som redan är årets bästa (Jo, jag är ett troget fan och var femte år gör de en fantastisk skiva. Detta är inte tyckande utan ren fakta). Hursomhelst 2015 är här och nu kör vi så det ryker!
    1. The Black Keys 2p, Jag föll inte alls för denna, jag gillar Black Keys när de gör soulig “bluesrock” som får en att dansa eller bete sig allmänt löjligt i offentligheten! Detta är bilåkarmusik för en alienerad amerikansk medelklass, inte riktigt samma sak

    2. Jonborrows 2p, fransk rock, alltid kul att bryta den anglosaxiska dominansen. Jag har upplevt denna väldigt olika vid varje lyssning. Har pendlat mellan 1a till 4a. Vid sista lyssningen börja jag tycka illa om den igen, så det avgör saken .

    3. Songhoy blues 5p. Tycker att kontextet kan vara minst lika viktigt som musiken. Ett coolt garagerockband på flykt från Mali, det går inte att motstå. Minst två av medlemmarna kommer sitta i en framtida demokratiskt regering Mali. Jo, jag var på en föreläsning om hur rockscenen i DDR förebådade demokratisering och protester. Väljer tro detsamma om Mali. Det band jag helst skulle velat se live i denna omgång, trots den lite enerverande monotonin. Här väntar hajp i Pitchfork när de är under Damon Albarns vingar, låter fräckt och har en spännande historia i bagaget och ministerposter i framtiden.

    4. Natalie Prass 2p, fint men i den här samlingen av låtar så går det mig spårlöst förbi

    5. Mark Ronson, Brüno Mars 3p. Det finns inte ett uns av mig i detta. Borde vara en ren hatlåt. Jag brukar verkligen inte gillar funk som får mig att tänka på gympalektionerna på 80-talet. Det är verkligen inget vackert minne… Trots det så kommer jag på mig att gunga med lite på cykeln hem från jobbet, en go partylåt trotsallt, men jag kommer inte återkomma efter denna veckan. Jag lovar!!

    6. Belle & Sebastian 4p. Vissa låtar känna på att avidentifieras vid första lyssningen, jag tänkte vilken bra anglofil poplåt. Först i slutet insåg jag attt det var B&S. Visst var jag rejält nere på dem i slutet av 90-talet (deras tre första album), men sedan dess har de känns som världens tråkigaste och irrelevanta band. Vid snart ett dussin lyssningar bleknar dock upplevelsen.

    7. Sharon Van Etten 4p. Har aldrig fallit helt huvudstupa för henne, är lite avis på de i min umgängeskrets som älskar henne reservationslöst. Tycker inte om när andra fattar och jag inte förstår. Detta var hursomhelst riktigt bra!

    8. Violet Woods 4p. Omgångens slamkrypare, efter otaliga lyssningar så växer den till en riktig trevlig bekantskap (så länge den pågår) men likaså försvinner den lika snabbt bort in i glömskans arkiv… Borde bli en trea men varje gång jag lyssnar höjer jag!

    9. Pond 6p, Det var längesen en låt på poplistan fick igång mig lika mycket… Inte visste jag att jag var en potentiell fan av flamingokvintetten. Jag tänker på flaming lips och Mercury Rev när de peakade i slutet av 90-talet och fick mig att inse att psykadelika kunde vara något annat än taskig intimhygien, fula kläder, dåliga droger och jobbig musik. Finare än så kan nästan inte en motivering från mig vara.

    10. Zun zun egui 2p. Mer irritation än eufori enligt mig.

    Tycker ni jag var ovanligt ambitiös i mina motiveringar denna gång så beror det på att jag är gräsänkling med två sovande barn, melodifestivalen på TV och precis inlett sportlovet. Så detta var det roligaste jag kom på att göra av denna lilla stund av lugn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får gärna fortsätta att vara ambitiös. :)

      Radera
  8. 1. The Black Keys (US) - 3
    2. Jonborrows (FR) - 2
    3. Songhoy Blues (MA) - 3
    4. Natalie Prass (US) - 3
    5. Mark Ronson, Bruno Mars (UK) - 1
    6. Belle & Sebastian (UK) - 1
    7. Sharon Van Etten (US) - 2
    8. Violet Woods (UK) - 3
    9. Pond (AU) - 2
    10. Zun Zun Egui (UK) - 3

    SvaraRadera
  9. 1. Black keys: 3. Sömningt och rätt intetsägande, men inte ens Santana-gitarrerna får mig att helt tappa livslusten. Det är en merit och förtjänar handklapp med en hand.

    2. 1. Höll på att sätta en tvåa för versen är hyfsat acceptabel, men refrängen är en oförsonlig studie i vanlighet och tretton på dussinet. Äventyrlighetsgraden är på nivå Bryan Adams.

    3. Songhoy Blues: 4. Instämmer till fullo med Henrik, det här svänger. Monotoni är Gud.

    4. Nathalie Prass: 4. Städat och ansvarsfullt. Konkurrerar med Dianne Warwick om Bacharchs hjärta.

    5. Ronson: 2 Nej jag vill se på skid-vm, nöjer mig med siffror...

    6. Belle: 3

    7. Van E: 3

    8. Violet Woods: 4

    9. Pond: 4

    10 Zun: 2

    Ocj välkommen Jenny, förresten!


    SvaraRadera
  10. 1. 3p
    2. 1p
    3. 2p
    4. 2p
    5. 1p
    6. 3p
    7. 2p
    8. 3p
    9. 4p
    10. 4p


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du röstat och välkommen att vara med i juryn framöver också. Men vem är du? L? Kan det vara Lena? Sen tycker jag det är kul att du tycker om låt 10 och ger den fyra poäng.

      Radera
  11. 1. The Black Keys 3p Har aldrig riktigt fattat storheten med dessa och gör den inte nu heller. Inte dåligt, inte bra. Funkar i bakgrunden.
    2. Jonborrows 2p. Låter som en massa annat.
    3. Songhoy blues 5p.Upptäckte nyligen en massa musik från Mali och blir inte besviken denna gång heller. Mycket bra!
    4. Natalie Prass 2p. Sömnigt.
    5. Mark Ronson, Brüno Mars 1p. Får mig att tänka på gamla blandband som gympalärarna använde till uppvärmning. Nä gillar inte funk, inte ens lite.
    6. Belle & Sebastian 4p. Låter som vanligt och det är bra!
    7. Sharon Van Etten 3p. Hade helt missat henne så jag var tvungen att lyssna ikapp på lite annat hon gjort och denna var bra men inte hennes bästa.
    8. Violet Woods 1p. Way to much dansband
    9. Pond 2p. Detta är olidligt tråkigt men bättre än dansband
    10. Zun Zun Egui 1p. Pendlar mellan fantastiskt och fruktansvärt. Precis när jag tycker det r som bäst så kommer det in nåt parti med otäck mainstreamhårdrock och så pendlar det. Landar i fruktansvärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie-Louise. Tack för att du har röstat och välkommen att vara med som jurymedlem framöver också. Och jättekul att du motiverar dina poäng.

      Radera
  12. 1. The Black Keys (US) - 2 Nä, funkar inte för mig.
    2. Jonborrows (FR) - 4 Bra, fast lite själlöst
    3. Songhoy Blues (MA) - 3 Bra låt, fast känner inte till genren alls
    4. Natalie Prass (US) - 2 Passerade obemärkt förbi
    5. Mark Ronson, Bruno Mars (UK) - 3 Jag gillar funk, men detta saknar personlighet.
    6. Belle & Sebastian (UK) - 4 Trevligt.
    7. Sharon Van Etten (US) - 2 Nä.
    8. Violet Woods (UK) - 3 Inte säker på om detta är bra eller dåligt.
    9. Pond (AU) - 4 Bra, fast påminner mig lite för mycket om Flaming Lips.
    10. Zun Zun Egui (UK) - 2 Nej, funkar inte.


    SvaraRadera
  13. Ursäkta att detta blev lite sent, skulle blivit i sista minuten, men sedan hade jag glömt mitt gmail-lösenord och allt jag skrivit försvann, så nu blev det sent :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är OK att det blev sent idag. Välkommen som jurymedlem, Eva! Och kul att du lämnar kommentarer till dina poäng.

      Radera