söndag 22 februari 2015

LIVE: The Amazing var "amazing"




















Vilken konsertvecka det har varit i Göteborg. I torsdags såg jag Hiss Golden
Messenger göra ett kanonuppträdande på Pustervik. På Konserthuset spelade
Tonbruket (6 poäng i betyg av mig ifjol) och i onsdags gjorde tydligen
Afgan Whigs ett bejublat besök på Pustervik. De två senare fick jag hoppa
över denna gång. Istället måste man ju bara se The Amazing, det underbara
bandet, som redan vunnit Poplistan en gång; "The Fog" heter den och just nu
ligger deras "Picture You" med på senaste listan och har än så länge samlat
skyhöga poäng.
Gårdagens konsert på Nefertiti i Göteborg blev ännu en höjdare. Bandet inleder
direkt med nyss nämnda "Picture You". Den fungerar lika fint som på skiva, så
det lovar ju gott.
Redan som tredje låt kommer då "The Fog". Då har man ju redan hört de två
låtar som jag kan bäst. Men det blir ingen svacka framöver. Bandet blandar
det bästa från det senaste albumet och från det kanske ännu bättre "Gentle
Stream" från 2011.
Musiken är ibland mjuk och stillsam med Christoffer Gunrups väna röst som
bara får mig att njuta. Den kan vara härligt flytande och lite pyskedeliskt.
Och ibland blir det intensiva passager där vi märker vilken grym gitarrist
Reine Fiske är (bild nedan). Denne Fiske har ju också spelat i proggiga Dungen.
Ja, alltså ännu en superkväll i livemusikens tecken.
Vill ni läsa min intervju med Christoffer Gunrup från 2012, så kan ni göra
det här.

Betyg: 5


3 kommentarer:

  1. Jättebra kväll, Amazing är nog Sveriges bästa band. Låter som om Nick Drake hade varit medlem i Grateful dead.

    SvaraRadera
  2. Är ju inte mycket för konserter, stå och svettas i grupp är helt enkelt inte tilltalande i jämförelse med en fåtölj framför stereon. Men här kan jag ju bara hålla med. Jag har nog aldrig varit på en spelning som känts så organisk, som om bandet var fött som band. The Amazing flyter liksom igenom en (det slår mig att bandets raka motsats skulle kunna vara de knastertorra uppercuts Mark E Smith skriver, där publiken är mer av en boxningssäck som ska lära sig veta hut). Båda grejerna har sin charm. Och visst låter Amazing lite som Grateful dead med Drake på sång. Instämmer med Bergs femma i betyg, en förnämlig afton.

    SvaraRadera